Thin Tables bij basisschool Driecant

Half januari schreef ik een nogal kritisch bericht over de digitale schoolbank bij
basisschool Driecant in Tilburg. Ik
schreef:


Het beperkt je flexibiliteit. Je wilt als leerkracht ook wel eens zonder computer werken, of in
kleine groepjes (met en zonder ICT). Volgens mij werkt zo'n digitale schoolbank daarbij
belemmerend en stimuleert het vooral frontaal-klassikaal gebruik van technologie.

Het gaat hierbij om de zogenaamde 'thin table': een klein beeldscherm met los toetsenbord (en touch
pad) dat rechtstreeks is aangesloten op een server van een bedrijf. Op deze server worden
bestanden opgeslagen en is software geïnstalleerd (een vorm van cloud computing, dus).

Daarop ontving in een e-mail van de directeur, Marcel Gerritse. Ik moest maar eens komen kijken
hoe zij deze 'thin tables' inzetten. En dat heb ik gisteren gedaan. Hieronder vind je een
video-impressie van mijn bezoek aan de Driecant. Het gaat om drie filmpjes.

In de eerste film zie je hoe de thin table in de praktijk wordt ingezet. Een leerkracht vertelt
hoe zij deze technologie gebruikt.

In de tweede film vertelt directeur Marcel Gerritse over de onderwijsvisie van deze basisschool in
relatie tot de inzet van thin tables, de rol van de docent hierbij en hoe de Jan Ligthartschool Driecant omgaan met het vrij
geven van internet voor leerlingen. Ook gaat hij in op het belangrijkste voordeel van thin tables
en het belangrijkste nadeel. Meer weten over de opvattingen van de onderwijsvernieuwer Jan Ligthart?

In de derde film blik ik terug op mijn bezoek aan basisschool Driecant in Tilburg. Heb ik mijn
kritische mening over het gebruik van thin tables binnen het onderwijs bijgesteld?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Eerst een kleinigheidje. De link naar je erste artikel over de thin table werkt niet. Die moet zijn:
    http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2009/01/de-digitale-schoolbank-ik-zou-hem-niet-willen-hebben.html
    Maar voor de rest niets dan complimenten!
    Complimenten voor het feit dat die directeur de moeite heeft genomen je uit te nodigen en dat jij de moeite hebt genomen om er ook naartoe te gaan. Verder vind ik het knap hoe je de Flip hebt ingezet. Een interview met de directeur waar zo te zien niet in geknipt is en waarin die man heel rustig van alles vertelt… geweldig!
    Zelf had ik wat meer over de techniek en het beheer willen weten, maar misschien moet ik dan zelf gewoon een keer gaan kijken.
    De naam is leuk bedacht, maar voor mijn gevoel gaat het hier gewoon om thin clients met een mooi toetsenbord. Vraag me ook af waar die leerlingen hun usb stick in steken? Er moet dus nog ergens een kastje zitten toch?
    Begreep in je eerste verhaal al niet waarom jij dit zo stellig afkeurde en ben blij dat je er anders over bent gaan denken.
    Je deed het voorkomen alsof die leerlingen ALTIJD online zouden zijn en dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Zo’n ding kun je ook gewoon uitzetten als je gaat kleien natuurlijk.
    Is het verder inderdaad draadloos? Waarom zou je zo’n vaste opstelling niet slim van stroom kunnen voorzien? Hoeveel tijd kost het opladen van de accu’s en welke handelingen moet de leerkracht daarvoor verrichten?
    Kortom, je hebt ons niet alles laten zien, maar wel veel. Bedankt daarvoor!

  2. @Willem: ik heb de link aangepast.
    Ja, het was een leuk bezoek. En ik vond het ook fraai om de Flip zo in te zetten.
    Ik heb me niet heel erg in de techniek verdiept. Maar volgens mij gebruikten de leerlingen hier geen usb-stick bij. Aanvankelijk werkte men met accu’s, maar dat bleek niet handig.
    Ik deed niet voorkomen of leerlingen ALTIJD online zouden zijn. Ik gaf toen aan dat deze tools dergelijk gedrag konden uitlokken.
    Maar bij de Driecant gebeurt dat niet. Zij werken vanuit een duidelijke onderwijsvisie, en gebruiken de thin tables afwisselend. Laptops blijven flexibeler.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *