The Learning Matrix

Oftewel hoe een metafoor de plank mis kan slaan.
Via via kwam ik een column-achtige bijdrage tegen van de grote baas van Outstart, een bedrijf dat een learning content management systeem (LCMS) ontwikkelt en verkoopt.

De auteur beschrijft hoe één van de hoofdpersonen, Trinity, van de spectaculiere film "The Matrix" (met o.a. Keanu Reeves) leert een helicopter te besturen.
Ik ben dol op metaforen en analogieën (altijd goed als je een presentatie moet verzorgen), dus mijn interesse was gewekt.

"When asked if she can fly it, Trinity replies, “Not yet,” and immediately makes a call from her cell phone to obtain the necessary pilot training program. Moments later, all of the necessary information surges into her brain, and the two take off. "

Een fictief maar mooi voorbeeld van just-in-time leren, aldus de auteur. Uiteraard ziet hij hierbij een belangrijke rol weggelegd voor een LCMS waarmee je herbruikbare leerobjecten kunt ontwikkelen waarmee de Trinity’s van deze wereld helicopters kunnen leren besturen.

Maar is dat kennisconstructie? Is dit een manier van leren die wenselijk is? Goed, misschien om een nieuw computerprogramma onder de knie te krijgen of om te leren hoe je ADSL kunt aansluiten (denk aan de TV-spotjes van Planet Internet). En vooruit: als je zo een auto of vliegtuig kunt leren bedienen, dan heb je mijn "zegen" (al zul je op deze manier nooit leren anticiperen).

Maar in het algemeen moet je er toch niet aan denken om op deze manier te leren!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *