Ongeveer twee maanden geleden besteedde ik aandacht aan TED Ed, de speciale onderwijsversie van TED. Toen ik de afgelopen week allerlei berichten over dit initiatief voorbij zag komen, heb ik dit nieuws dan ook genegeerd. “What’s new?” dacht ik. Ten onrechte, zo realiseerde ik me vandaag.
Toen ik weken geleden blogde over TED Ed, waren hier in feite alleen instructievideo’s te vinden. Op 17 maart j.l schreef ik over TED voor het onderwijs o.a.:
Natuurlijk heb je aan korte voordrachten niet voldoende om te leren. Maar je kunt ze wel gebruiken binnen het onderwijs of voor zelfstudie. Het aantal video’s is nog beperkt, maar de potentie is groot. Dat heeft TED wel bewezen. Het mooie is, vind ik, dat je op deze manier de beste mini-colleges kunt bundelen en ontsluiten.
Justin Marquis laat echter zien dat TED Ed op dit moment veel meer is dan een databank met korte voordrachten via video’s. Je kunt via de optie “Flip this lesson” als docent ook quizzes maken bij video’s, of reflectieve vragen maken bij de lessen. Verdiepende leeractiviteiten kunnen ook aan video’s worden toegevoegd. Deze lessen worden weer gedeeld via TED Ed.
TED Ed wordt daarmee een veel rijkere leeromgeving, die volgens Marquis nog verder verrijkt kan worden als bijvoorbeeld ‘social collaboration‘ of mogelijkheden om lessen te cureren of te delen er aan worden toegevoegd.
Maar zoals ik al schreef: de potentie is groot. In twee maanden tijd is TED Ed al grondig doorontwikkeld. Ik ben benieuwd hoe dit initiatief er eind 2012 uit ziet.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Tsja, dat krijg je als je je collega-bloggers niet voldoende volgt:-)
Zie dus:
http://www.trendmatcher.nl/2012/05/flip-this-lesson.html
waar ik erover schrijf én zelfs een gemaakte les deel!
Ik had ‘m wel gezien, maar niet gelezen. Ik dacht dat je weer achterliep 😉