Technologische ontwikkelingen en het basisonderwijs (Horizon rapport)

Het Horizon Rapport beschrijft technologische ontwikkelingen en hun invloed op het hoger
onderwijs. Het is normaliter een uitgave van het New Media Consortium en de Educause (zie mijn laatste bespreking). Nu is ook een editie
verschenen, gericht op het K12-onderwijs (grofweg het basisonderwijs; het persbericht spreekt van Elementary and Secondary Education ). De Nederlandse lector Guus Wijngaards zat in de
adviesraad, en mailde mij het rapport gisteravond laat toe.

Het rapport signaleert een grote overlap met het hoger onderwijs. Wel loopt het hoger onderwijs
voorop als het gaat om de toepassing van technologieën. Binnen het hoger onderwijs zie je ook dat
jongeren zelf vaker technologie (zoals eigen laptops) de school in brengen. En binnen het lager
onderwijs wordt de toegang tot internet nog vaak beperkt.

Het Horizon Report: 2009 K-12 Edition signaleert de volgende technologische ontwikkelingen,
relevant voor het basisonderwijs:

  • Het gebruik van omgevingen voor samenwerkend leren (korte termijn).
  • Het gebruik van online communicatietools (korte termijn).
  • Het gebruik van mobiele technologie (middellange termijn).
  • De toepassing van cloud computing (middellange termijn).
  • Het gebruik van ‘smart objects’ (Smart objects combine a unique identifier with sensors and
    network access to link physical objects with a wealth of virtual information
    .) (lange termijn).
  • Het gebruik van het gepersonaliseerde web (lange termijn).

De samenstellers van het rapport beschrijven onder meer dat dankzij technologie de visie op
leeromgevingen veranderd. Kinderen leren het beste als zij nieuwsgierig zijn. En nieuwsgierig
worden zij ook buiten de klas. Dankzij technologie kunnen zij ook buiten de klas samen met anderen
leren.

Verder identificeert het rapport ook enkele uitdagingen, ten aanzien van het gebruik van ICT in
het basisonderwijs. Denk daarbij aan de toenemende noodzaak om binnen het onderwijs aandacht te
besteden aan digitale geletterdheid. Of aan het gegeven dat het onderwijs (de leerstof, de manier
van beoordelen) nog vaak onvoldoende inspeelt op de verschillen tussen leerlingen.

Net als de ‘hoger onderwijs’-editie is ook deze versie van het Horizon rapport de moeite van het
bestuderen waard. Ook als je niet in het basisonderwijs werkt (er is inderdaad veel overlap met
andere onderwijssoorten). In 36 pagina’s worden relevante technologische ontwikkelingen besproken
en wordt op een heldere manier geïllustreerd wat de gevolgen hiervan zijn voor het lager
onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    Dank voor dit rapport! Goede tip en het is zeer welkom dat met name in het basisonderwijs wat meer onderzoeksgegevens beschikbaar komen. Ik heb het idee dat er veel minder over bekend is vergeleken met VO, BVE en HO.
    Dus nogmaals dank voor het delen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *