Technologie verandert hoorcolleges

Dat colleges niet in alle gevallen bij lerenden in de smaak vallen, heeft ook docent Dalton Kehoe ondervonden. Kehoe heeft een videoregistratie van een college bekeken, en besloten zijn colleges met behulp van de inzet van ICT te verbeteren. Inleidingen van 25-30 minuten wisselde hij af met 'lach pauzes'. Daarin toonde Kehoe korte YouTube-filmpjes, die vaak werden aangedragen door lerenden. Dat blijkt uit het artikel How technology is transforming the lecture, waarin wordt beschreven hoe technologie hoorcolleges aantrekkelijker kan maken.

Een andere docent merkte dat lerenden zijn colleges intensiever bestuderen, nu deze via iTunes en YouTube worden verspreid (met betere leerresultaten tot gevolg). Via MSN communiceert hij met lerenden over de opgenomen colleges.

In het artikel How technology is transforming the lecture wordt verder de meerwaarde van 'mashups' beschreven:


These allow users to take content (usually video) and recombine and mix that content for themselves and to share with others. (…)

The mashup tools let students tag and keyword lectures, break apart and reassemble videos to create clips to review later, and even make highlight reels of important concepts.


Dankzij 'mashup-technologie' zou de authenticiteit van het onderwijs worden vergroot, wat leidt tot grotere betrokkenheid.

In het artikel komen uiteraard ook student response systemen aan de orde, waarmee lerenden tijdens colleges kunnen reageren op stellingen. Het gebruik van een back channel komt niet aan bod.

Eén van de conclusies uit deze bijdrage luidt:


Using technology to support lectures is most effective when it makes the material more meaningful to the students.


Via Stephen Downes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *