De kort en bondige bijdrage New technology gives rise to new level of bullying illustreert dat ICT pesten op school in feite naar een nieuw niveau heeft getild:
- Dankzij technologie ontmoeten pesters hun slachtoffers niet langer face-to-face: "Spiteful behavior is easier without human interaction."
- Dankzij technologie worden geruchten en roddels razendsnel en op grote schaal verspreid. De impact is veel groter.
- Technologie verandert. Dat maakt het voor volwassenen vaak moeilijk om er grip op te krijgen.
- Ouders nemen, in vergelijking met vroeger, vaak een andere positie in ten opzichte van hun kinderen (aldus de auteur). Ze willen dikwijls hun 'vriend' zijn. Deze positie verhoudt zich niet tot de noodzaak het gedrag van kinderen op internet te monitoren.
De eerste drie redenen vind ik herkenbaar. Maar ik zou niet durven te beweren dat de laatste factor ook correct is. Deze reden heeft uiteraard ook niets met ICT van doen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ken je deze site al? http://www.cyberpesten.be
Cyberpesten komt jammer genoeg niet alleen op school en bij kinderen voor maar ook volwassenen hebben er mee te maken. Een erg lastig onderwerp, heb daar een tijdlang ouderavonden op basisscholen mee mogen vullen. Vooral het onderkennen en herkennen van het pesten is heel lastig. Ontkennen is makkelijker>
Kijk (stokpaardje) daar heeft wat mij betreft de minister van onderwijs een steek laten vallen door het gebruik van Social Media niet op te nemen in de nieuwe Loopbaan en Burgerschap eisen voor het MBO.
@Karin Winters: ziet als een zeer informatieve en veelzijdige website uit. Kende ik nog net. Net zoals gewoon pesten, zal cyberpesten ook bij volwassenen aan de orde moeten komen.
Ik weet niet of ouders en leerkrachten het fenomeen ontkennen, of dat zij zich er in bepaalde situaties niet van bewust zijn. Ik vind dit ook typisch een voorbeeld van een onderwerp dat wil in een curriculum aan de orde moet komen. Omdat ik vrees dat jongeren en hun ouders ‘buiten school’ onvoldoende leren hoe hier mee om te gaan (voorkomen en tegen gaan).