Technology in the classroom becoming the norm is een niet heel spectaculair artikel over de opmars van ICT binnen het Amerikaanse onderwijs. Steeds meer scholen gaan over tot “one-to-one” initiatieven (voor elke leerling een computer).
Het artikel vat ook een onderzoek samen waaruit blijkt dat slechts 10% van de scholen in de staat Indiana mobiele telefoons binnen het onderwijs toe staat en dat 18% van de scholen Facebook in het onderwijs incorporeert, en 11% Twitter.
Geen opzienbarende cijfers. Het meest intrigerende aan dit artikel vind ik echter de begeleidende foto’s. Leerlingen zitten achter desktops individueel te werken. Houten wanden scheiden hen van elkaar. De leerlingen stralen niets actiefs uit.
Bepaald geen krachtige leeromgeving die een activerende didactiek mogelijk maakt, als je het mij vraagt. Bovendien heb je op deze manier als docent weinig zicht op wat je leerlingen doen.
Het is niet te hopen dat dit de norm wordt, als het gaat om ICT in het onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Technologie in het onderwijs wordt de norm (maar hopelijk niet zo!) http://t.co/nxhQGGJY – via @wrubens
Technologie in het onderwijs wordt de norm … http://t.co/Ei0KJl5G