ICT neemt binnen het onderwijs een belangrijke plaats in, maar van een echte transformatie van het leren heeft dit nog niet geleid. Dat stelt Joel Hartman in het artikel Moving Teaching and Learning with Technology from Adoption to Transformation. Het onderwijs lijkt meer te investeren in nieuwere, betere, technologieën dan in andere manieren van onderwijs en leren. Nieuwe inzichten in didactiek worden maar moeizaam in de praktijk gebracht.
Hartman geeft in zijn bijdrage summier aan wat verbetermaatreglen kunnen zijn om er voor te zorgen dat ICT leidt tot ander onderwijs. De beschikbaarheid van didactisch ontwerpers is hiervan een voorbeeld. Een tweede voorbeeld is een nauwe samenwerking tussen ICT-beheer en instructional technology units.
Er zit natuurlijk een heel verhaal achter de moeizame adoptie van ICT voor ander onderwijs. Hoe beter je met technologie aansluit op bestaande onderwijspraktijken, des te groter de kans dat technologie wordt geaccepteerd door gebruikers. Hoe meer technologie leidt tot ander onderwijs, des te complexer de acceptatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie