(T)E-learning: kloof tussen docenten en lerenden

Amerikaans onderzoek laat een kloof zien tussen leerlingen en docenten, als het gaat om ICT binnen het onderwijs. Leerlingen willen bijvoorbeeld veel meer games en simulaties in het onderwijs gebruiken. Deze technologieën worden echter op kleine schaal toegepast, concluderen de onderzoekers.

Het onderzoek laat ook zien dat docenten nu om laptops vragen, terwijl leerlingen daar al vier jaar geleden voor pleitten.


What’s more, there seems to be a disconnect between what students want from their own education and what the adults in charge think is best.


This disconnect extends beyond the topic of gaming and applies to many other educational technologies, too.

Is deze kloof problematisch? Wel als je vind dat het onderwijs meer moet aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Of als je de lerende als ‘klant’ beschouwd en klantgericht zegt te willen werken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Tja, de vraag is natuurlijk of wat studenten graag zouden willen ook daadwerkelijk is wat het beste voor studenten is.
    In theorie heb je hier goed opgeleide docenten voor die hier een goede afweging voor kunnen maken. In de praktijk weten veel docenten vrees ik nog te weinig van ICT toepassingen om hier een objectieve keuze van te maken.
    Dit is denk ik een groter probleem dan de kloof tussen wat studenten willen en wat docenten vinden dat het beste is.
    Ik denk overigens ook dat je deze verschillen ook per opleidingsniveau moet bekijken. De kloof tussen wat een basisschoolleerling wil en wat het beste voor hem is, zou kleiner moeten zijn als die tussen wat een student wil en wat zijn docent wil.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *