Tast xAPI de zelfverantwoordelijkheid van de lerende voor de eigen ontwikkeling aan?

Sinds een aantal jaren wordt op het gebied van technology enhanced learning gewerkt aan een nieuwe specificatie om leeractiviteiten te kunnen monitoren: xAPI. Deze specificatie kan bijdragen aan het waarderen van meer informele vormen van leren. Maar er zit m.i. ook een andere kant aan.

Command and control
Foto: geralt, Pixabay

xAPI richt zich dus niet alleen traditionele leeractiviteiten in een leermanagement systeem, maar ook op meer informeel werkplek leren. Daarmee heeft xAPI ook de potentie informele vormen van leren betekenisvoller te maken voor organisaties. xAPI wordt in toenemende mate gebruikt binnen adaptieve leerprogramma’s.

Volgens Ben Betts van HT2 sluit xAPI daarmee beter aan op “performance and business results” dan de traditionele leermanagement systemen. Leren vindt volgens hem immers in een ecosysteem plaats van “best-of-breed technologies”. Zijn bedrijf heeft een open source learning record store ontwikkeld waarmee organisaties al hun data over leren en presteren kunnen opslaan.

In tegenstelling tot SCORM houdt xAPI volgens Marc Rosenberg niet alleen interacties bij die op voorhand ontworpen waren om gemonitord te worden. SCORM doet dat wel, en werkt dus niet bij informeel leren of performance support.

xAPI houdt bij dat een zelfstandig naamwoord iets doet (noun->verb->object). De data komen dan terecht in een learning record store, en kunnen vervolgens worden geanalyseerd. Marc Rosenberg -morgen keynote spreker tijdens Next Learning 2016- meent dat je daarmee leren in de breedte volgen, niet alleen deelname aan cursussen en trainingen.

Michael Hruska beschrijft dat belangrijke marktpartijen via zogenaamde xAPI Camps werken aan zaken als interoperabiliteit van data (ook binnen het Data Interoperability Standards Consortium). Verder gaan deze ‘kampen’ over oplossingen, producten en technische ontwikkelingen (korte en lange termijn). Volgens Hruska kan xAPI in potentie leiden tot een enorme return on investment:

A recent paper published on research funded by the US Army shows a 40 percent reduction in time for teams to get up to task using the xAPI and adaptation.

xAPI zou daarmee bij kunnen dragen aan

organization’s Mission Control for all human capital data.

Verder kan deze ontwikkeling ook bijdragen aan de realisatie van meer effectieve en gepersonaliseerde leerervaringen, maar ook aan econometrie en “competitive intelligence”. Dankzij xAPI zouden we ook meer inzicht kunnen krijgen in wat werkt en wat niet werkt op het gebied van leren.

De verwachtingen rond xAPI zijn dus hoog gespannen. Het zou uiteraard prachtig zijn als we data over leren kunnen gebruiken voor het geven van feedback aan lerenden en ‘learning designers’. Dit is ook een belofte van learning analytics, dat uiteraard nauw verwant is aan xAPI.

Ik geloof oprecht dat mensen als Ben Betts van HT2 geloven en hopen dat xAPI een bijdrage kan leveren aan meer effectief en aantrekkelijk leren binnen een open ecosysteem. Ben is enthousiast en gedreven. Ik heb hem een paar keer mogen ontmoeten.

Ik vraag me echter ook af of xAPI niet wéér leidt tot overspannen verwachtingen. Zegt de data op een betrouwbare en valide manier over wat je geleerd hebt, of wat je aan activiteiten uitgevoerd hebt? Verder vraag ik me af of xAPI niet een nieuwe vorm van ‘command and control’ is. Ik dacht dat we vonden dat lerenden meer zelfverantwoordelijk waren voor leren en ontwikkelen.

Juist bij informeel leren en werkplek leren is daar sprake van. Proberen we via xAPI weer meer grip te krijgen op wat en hoe werknemers leren?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *