De bijdrage Tablets make great learning tools for kids, but parents should be vigilant laat zien dat tablets rijke leertechnologieën zijn, maar dat ouders de tablet niet als een ‘babysitter’ moeten gebruiken. De aanbevelingen voor ouders gelden m.i. ook voor leerkrachten.
De rode draad van dit artikel is:
- Bij tablets is de verbinding met de actie die je uitvoert, zichtbaar. De interface is zeer eenvoudig. Dat maakt tablets tot gebruikersvriendelijke leertechnologieën. Je kunt kinderen met behulp van een tablet bijvoorbeeld verhalen over hun persoonlijk leven laten maken, die zij kunnen delen met klasgenoten.
- Tablets kunnen echter ook verkeerd worden gebruikt. Bijvoorbeeld doordat bepaalde apps niet gericht zijn op leren.
- Ouders zouden daarom eerst zelf apps moeten uitproberen, voordat zij hun kinderen ermee aan de slag laten gaan. Vertrouw ontwikkelaars van apps niet op hun woord als zij stellen dat hun app educatief is. Deze criteria kunnen behulpzaam zijn bij de selectie van apps.
- Tablets zijn geen babysitter. Wees je ervan bewust hoe tablets en de apps op tablets gebruikt en misbruikt kunnen worden, en monitor hoe kinderen tablets gebruiken. Gebruik de tablet samen met je kind.
- Zorg ervoor dat het gebruik van een tablet de daginvulling van een kind niet gaat domineren. Stel bijvoorbeeld grenzen aan de tijdsduur of aan het type activiteit dat kinderen met de tablet uit kunnen voeren.
- Het effectief en plezierig gebruiken van tablets door kinderen staat en valt met ouderbetrokkenheid.
Dit artikel focust zich op ouders. Leerkrachten fungeren echter ook als pedagoog. Het gebruik van tablets binnen het onderwijs doet m.i. een duidelijk beroep op deze pedagogische rol. Bovenstaande aanbevelingen zijn wat mij betreft ook relevant voor leerkrachten.
Het effectief en plezierig gebruiken van tablets binnen het onderwijs staat en valt daarom met docentbetrokkenheid.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie