Tablets slim in het onderwijs gebruiken

Tablet PC’s worden binnen het onderwijs dikwijls onvoldoende goed doordacht ingevoerd. Daarbij komt dat deze apparaten vaak worden gebruikt voor ‘consumptie’ van leerstof. Je kunt tablet’s echter ook gebruiken voor het vastleggen van ervaringen van leerlingen.

Tablet
Foto: (c) Depositphotos.com/ Anatoliy Babiy

Via Mindshift ben ik gestuit op een al wat ouder artikel over het gebruik van iPads in het onderwijs van Lisa Guernsey (april 2013). En wel een voor Amerikaanse begrippen zeldzaam nuchtere bijdrage  (Do we really want to give $500 devices to kids who can’t even tie their shoes?).

Guernsey schrijft over een bezoek aan een school in Zürich. Deze kapitaalkrachtige internationale school heeft praktisch elke leerling een iPad gegeven. Volgens de auteur kiest deze school daarbij echter een wat ongewone benadering.

Docenten gebruiken de iPad namelijk om ervaringen van leerlingen vast te leggen. Leerlingen gebruiken bijvoorbeeld de ingebouwde videocamera om verhalen op te nemen. In plaats van toetsen produceren leerlingen een video over het te beoordelen onderwerp (in dit geval: systemen).

Daarbij maken leerlingen bijvoorbeeld ook gebruik van apps als Explain Everything. Deze app wordt meestal door docenten gebruikt om instructies op te nemen. Daarmee kunnen leerlingen laten zien wat in hen omgaat. Volgens één van de docenten was één van de belangrijkste eye openers

watching children have their own “aha” moments after watching recordings of themselves and talking to teachers about what they were thinking at the time.

De resultaten worden vervolgens in een elektronisch portfolio opgeslagen.

Het artikel geeft ook een mooi inzicht in de implementatiestrategie. De school is bepaald niet over één nacht ijs gegaan. Men heeft eerst docenten gevraagd naar hun behoeften. Vervolgens hebben deze docenten geëxperimenteerd met toepassingen. De leerlingen hebben vervolgens een centraal beheerde iPad ontvangen.

Guernsey schrijft ook dat het gebruik van de iPad niet altijd over rozen gaat. Het creëren van video’s door leerlingen verloopt bijvoorbeeld met horten en stoten. Docenten moeten te hulp schieten bij het omgaan met technologie. Zij concludeert volgens mij terecht:

My lesson from ZIS is that we should make sure we have teachers who understand how to help children learn from the technology before throwing a lot of money into iPad purchasing. It wasn’t the 600 iPads that were so impressive— it was the mindset of a teaching staff devoted to giving students time for creation and reflection.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *