Applicaties voor synchroon online communiceren worden krachtiger en daarmee beter toepasbaar voor leren, onderwijs en opleiden. Wat zijn zinvolle toepassingen?
Volgens Bevin Reinen zijn er tien manieren waarop je dergelijke technologieën binnen het onderwijs kunt inzetten. Reinen schrijft over Skype, maar er zijn uiteraard andere vergelijkbare applicaties beschikbaar (zoals Google Hangout). Skype is echter vrij eenvoudig te gebruiken, en ‘gratis’ (al kennen we de beperkingen van ‘gratis’).
- Ga op een virtuele excursie. Er zijn plaatsen waar je niet met lerenden fysiek naar toe kunt gaan, maar die je wel dankzij Skype kunt bezoeken (dankzij een gids op afstand).
- Nodig een auteur uit voor een discussie over een boek of voor een gesprek over het schrijfproces. Er zijn auteurs die gratis Skype-sessies verzorgen.
- Laat lerenden een project presenteren aan een andere klas die zich op afstand bevindt.
- Laat lerenden een presentatie verzorgen voor een uniek publiek via Skype.
- Laat lerenden een expert op afstand interviewen via Skype. Deze experts zijn vaak niet in de gelegenheid jouw school te bezoeken.
- Leer van andere culturen door contact te maken met andere klassen in het buitenland. Via het initiatief ePals kun je contact leggen met andere klassen.
- Gebruik Skype om lerenden kennis te laten maken met hun ‘penvrienden’. Daardoor worden meer betekenisvolle schrijfmomenten bevorderd.
- Via Skype in the Classroom kun je Mystery Skype spelen (raden waar andere klassen zich bevinden).
- Laat zieke lerenden via Skype deelnemen aan klassikale bijeenkomsten die hiervoor geschikt zijn. Voor dit doel worden overigens vaak andere toepassingen ingezet, die speciaal hiervoor ontwikkeld zijn.
- Deel je ervaringen met je klas, terwijl je op reis bent. Niet alle lerenden zijn bijvoorbeeld in staat om deel te nemen aan een buitenlandse trip.
De auteur sluit haar bijdrage af met enkele tips. Deze tips zijn gericht op het voorkomen van technische issues en het organisatorisch soepel laten verlopen van sessies.
Bevin Reinen focust zich op de ‘classroom’ en wijst vooral op het bevorderen van motivatie, wat meestal een tijdelijk effect is. Je kunt Skype uiteraard ook gebruiken voor andere leeractiviteiten zoals het voeren van begeleidingsgesprekken (individueel, in kleine groepen of tijdens -buitenlandse- stages), het houden van online spreekuren of vraag- en antwoordsessies of voor voortgangsgesprekken over leeractiviteiten tussen lerenden onderling.
Applicaties voor synchroon online communiceren kunnen de binding tussen lerenden en de onderwijsinstelling bevorderen, en positief van invloed zijn op de kwaliteit van het onderwijs. Een stabiele en betrouwbare internetverbinding en een goede headset zijn wel een vereiste. Anders krijg je letterlijk en figuurlijk ruis op de lijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie