Suggesties hoe de iPad in het onderwijs te gebruiken

Als je als docent tablets binnen het onderwijs gaat gebruiken, ga je je vroeg of laat oriënteren op concrete toepassingen. Voor de iPad zijn daar verschillende handige bronnen voor, die je helpen door de bomen het bos te zien.

Marieke van Osch heeft bijvoorbeeld een indrukwekkend aantal educatieve apps verzameld en naar vakgebied/onderwerp gerubriceerd.

Via Jeff Dunn ben ik gestuit op een indrukwekkende presentatie van Tom Barrett. Barrett beschrijft hierin ruim 100 toepassingen van de ipad in de les. Hij beschrijft onder meer diverse tekenapps. Enkele andere voorbeelden zijn:

  • #7 eClicker, waarmee kunt checken of lerenden uitleg begrepen hebben (wel prijzig).
  • #11 Mobile Mouse op je iPad gebruiken om bijvoorbeeld het interactieve whiteboard te bedienen (ook door lerenden).
  • #20 Stripverhalen maken Strip Designer
  • #32 Lerenden eBooks laten maken met StoryBuddy
  • #67 Gebruik ShowMe om lerenden bijvoorbeeld een wiskundevraagstuk te laten presenteren
  • #68 Woordengenerator waarmee je lerenden zinnen kunt laten maken (vak Engels)
  • #96 Ideeën genereren met Lino It
  • #97 Traffic Light. Hoe zeker ben je over je antwoord? Zet het verkeerslicht op groen of rood. Als we de iPad gaan gebruiken, staat het licht op groen.
  • #100 Prezi-presentaties bekijken en beweken met de iPad

Dunn heeft natuurlijk gelijk als hij stelt:

There’s more to the iPad than just apps.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

7 reacties

  1. Ik snap die fixatie op de iPad niet. Dit soort keynote speakers zouden verplicht moeten worden, als ze claimen ‘voor het onderwijs’ te gaan, om multi-platform apps te demonstreren (en dit aan te geven, want hier is daar geen sprake van, terwijl Skype toch ook op Android werkt) OF een mix van platforms te demonstreren. Nu is het gewoon een veredelde verkoper.

  2. Dank Wilfred! Ik verzamel de apps graag voor iedereen. Zonde om alle mensen in het onderwijs het wiel opnieuw te laten uitvinden. En ik ben het helemaal eens met Jeff Dunn dat het niet alleen om de apps draait. Het gaat om de didactiek waarmee je de apps in het leren kunt inbedden. Daarom heb ik onlangs ook de website flappedclassroom.nl gemaakt om mensen hierop te wijzen. Veel scholen kopen nu iPads, maar zijn in mijn ogen nog veel te weinig bezig met de inzet in de klas.

    En om het zoeken en vinden van apps straks beter te maken dan nu scrollen door mijn lijst van tig pagina’s ben ik samen met Thijs de Vries en Richard Bergmans bezig om Eduapp.nl te maken. Dit gaat een community worden waar mensen apps kunnen vinden en waar we deze apps gaan koppelen aan lesideeën. Wil je meer weten, schrijf je dan nu alvast in op eduapp.nl

    Ik hoop dat ik veel onderwijsmensen mag inspireren met de didactisch goede inzet van apps in het onderwijs, zie dat echt als een missie!

  3. De iPad/Appstore levert op dit moment veruit de meeste apps die bruikbaar zijn in het onderwijs en is ook het apparaat dat de meeste scholen kiezen als tablet. Kwestie van vraag en aanbod en de reden waarom ik me (tot nu toe) nog altijd bijna alleen op de iPad richt.

    Wanneer ik weet dat een app (zoals bijvoorbeeld een grote favoriet Puppet Pals) ook in de Google Play market beschikbaar is, meld ik dit meestal wel. En op EduApp.nl zullen we niet alleen apps voor de iPad verzamelen, maar ook apps voor de android en in de toekomst Microsoft tablet. Hoop dat ik zo een beetje antwoord heb gegeven op je vraag vanuit mijn standpunt.

  4. Mwa. Ik ben sterk voor platformonafhankelijkheid. Heb ik vaker betoogd. Maar ik ken scholen die duidelijk Android’s en iPads hebben vergeleken en afgewogen. Om vervolgens bewust voor de iPad te kiezen. Deze spreker lijkt dat ook te doen. Bovendien speelt hij in op wat de meerderheid gebruikt. Het gevaar bestaat natuurlijk dat sprake is van self fulfilling prophecy, en dat dit soort berichten dominantie van een bepaalde technologie versterkt. Ik ken zelf geen evaluaties van Android apps voor het onderwijs.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *