Morten Flate Paulsen heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van e-learning in het midden- en kleinbedrijf (MKB). De vooronderstelling van het onderzoek was dat e-learning minder gebruikt wordt binnen het MKB omdat betaalbare e-learning een bepaalde schaalgrootte vereist.
Uit de case studies blijkt dat algemene e-learning cursussen (denk aan online cursussen om applicaties te leren gebruiken) geschikt kunnen zijn voor het MKB, evenals branchegerichte cursussen (dus bedoeld voor een hele bedrijfstak). Grotere bedrijven binnen het MKB maken ook gebruik van specifiek voor het bedrijf ontwikkelde cursussen.
Het artikel beschrijft onder meer knelpunten en succesfactoren voor kleine bedrijven, middelgrote bedrijven en grotere bedrijven. Een opvallend, maar erg basaal, voordeel heeft te maken met de logistiek: digitaal materiaal is makkelijker te verspreiden dan 'papieren materiaal'. Verder blijkt e-learning binnen het MKB ook interessante neveneffecten te hebben, zoals verbeterde verhoudingen tussen bedrijven binnen de waardeketen of een verbeterde interne communicatie.
De analyse van de cases bevat ook zeven succesfactoren voor een succesvolle toepassing van e-learning binnen het MKB. Voorbeelden zijn het belang van gemotiveerde lerenden (cursussen moeten relevant zijn voor hun dagelijks werk of persoonlijke interesses), of het verplichtende karakter van cursussen. De combinatie met face-to-face leeractiviteiten wordt ook als een succesfactor beschouwd.
Het Europese onderzoek, waar Paulsen's bijdrage betrekking op heeft, is in dezelfde periode uitgevoerd alshet Europese onderzoek naar e-learning binnen het MKB waar ik betrokken bij ben geweest. Wij hebben daarbij destijds nadrukkelijk gekeken naar meer informele vormen van leren. Opvallend is dat beide onderzoeken ondersteuning van het management als één van de belangrijke voorwaarden voor succes noemt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie