Succesfactoren voor gebruik social media binnen communities of practice (#in)

De stelling dat social media een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan communities of practice (CoP), bevat inmiddels net zo veel nieuws als de constatering dat Jan-Peter Balkenende een bril draagt. Om die reden hoef je Social Media in Communities of Practice van Scott Palmer ook niet te lezen.

Maar wellicht wel omdat hij ingaat op factoren waar je mee rekening moet houden als je social media voor communities of practices wilt inzetten. Palmer benadrukt het belang van de context waarbinnen een CoP opereert. Hij onderstreept ook het belang van doelen en structuur voor een CoP. Palmer schrijft onder meer

Defining and establishing one requires strategic planning to ensure the highest ROI, otherwise you’re just getting people talking in a new place with a new inbox to check. As with other major initiatives, determining the business goals and aligning with them is important.

Verder zijn van cruciaal:

  • De organisatiecultuur (openheid, transparantie, etc.).
  • De doelgroep (hoe staan zij tegenover verschillende social media?; kijken leidinggevenden mee?).
  • Wie is de drijvende kracht achter het initiatief (o.a. top-down of bottom-up?)? Wie stimuleert anderen? Belangrijk is ook dat je er naar streeft dat medewerkers uiteindelijk zelfstandig expertise gaan delen.

Palmer gaat niet in op de vraag welke social media meer geschikt zijn voor netwerken, en welke ook voor CoP's.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *