Succesfactoren van projectgestuurd leren

Projectgestuurd leren en projectonderwijs kunnen positieve leerresultaten opleveren. Maar dan moeten we wellicht stoppen met het polderen met onderwijsinnovaties.

In ons land kennen we een langere traditie van projectgestuurd leren en projectonderwijs. De eerste initiatieven gaan terug tot de jaren zeventig. Op een gegeven moment is deze aanpak echter onder vuur komen te liggen. Het zou geen efficiënte manier van leren zijn, en er zou onvoldoende oog zijn voor inhoud en kennis.

What Makes Project-Based Learning a Success? laat een heel ander geluid horen. De Amerikaanse multicultureel samengestelde Manor New Technology High School heeft projectgestuurd leren integraal ingevoerd, en behaalt daarmee uitstekende leerresultaten (wat betreft doorstroom, uitval, het voldoen aan nationale standaarden).

Als kritische succesfactor wordt genoemd:

a schoolwide, unwavering commitment to the design and implementation of a PBL model that includes evidence-based strategies and drives students to actively pursue knowledge.

Projectgestuurd leren is dus niet enigszins ingevoerd, maar volledig en consistent. In ons land polderen we met onderwijsinnovaties. We proberen met nieuwe inzichten bestaande aanpakken te veranderen. De uiteindelijke veranderingen zijn daan vaak een slap aftreksel van het beoogde model.

Bij de Manor New Technology High School is daadwerkelijk sprake van zelfverantwoordelijkheid van lerenden, waarbij docenten overigens een zeer actief begeleidende rol spelen. Dus niet: “Kom maar naar me toe, als je een vraag hebt.” Deze school heeft vertrouwen in de aanpak, en heeft een schoolcultuur van enthousiasme en vastberadenheid. De schoolleider geeft het goede voorbeeld, en straalt passie uit voor lerenden. De schoolleider heeft de school ook zelf opgericht.

Het begint volgens de school met het aangaan van relaties met lerenden, daarna volgens relevantie en strengheid (relationship, relevance and rigor). Verder zijn eigenaarschap en autonomie op elk niveau cruciaal (docent, lerende).

Het succes van deze high school toont weer eens aan hoe belangrijk het is om te kiezen voor een integrale veranderaanpak waarbij visie en leiderschap, dat visie weet te vertalen in de praktijk, essentieel zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    Helemaal eens met je blog. Eind jaren negentig en begin deze eeuw heb ik deze visie ook vaak als onderwijsadviseur voor het voetlicht gebracht. Het is een verhaal van alles of niets. Als probleemgestuurd of projectgestuurd leren slechts een klein deel van het curriculum uitmaakt, dan zal de student het traditionele leren het belangrijkste blijven vinden.
    De toetsing speelt hierbij overigens een belangrijke rol. “Want als er één onderwijskundige wet is, dan is het wel dat toetsen het leren stuurt”. Bij halfwassen combinaties is het vaak zo dat bij de toetsing het accent op traditionele, kennisgerichte toetsing ligt. En voor de projectopdrachten haalt de student al snel een voldoende, als hij iets inlevert.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *