Study tubers maken studeren ‘cool’

Vanochtend maakte ik kennis met YouTubers die video’s maken over studeren. In Engeland schijnen zijn zeer populair te zijn onder jongeren.

Ik vind het fenomeen van de YouTubers intrigerend. Jongeren die video’s maken over alledaagse dingen (hun dagelijks leven) en over niet alledaagse dingen (zoals maffe stunts), daar een enorm groot publiek mee bereiken (vooral jongeren) en geld mee verdienen (ook dankzij product placement en sluikreclame).

Ik kan me niet voorstellen daar uren naar te kijken. Volgens het artikel Top 10 bekende YouTubers van Mijn Kind Online wordt er elke maand echter meer dan 6 miljard uur aan online video gekeken (het artikel is niet gedateerd). Linda Duits verklaart de populariteit uit het creëren van een illusie van alledaagsheid. De populaire vloggers hanteren volgens Linda “bewuste strategieën om authentiek en bereikbaar over te komen.” Daar slagen ze dus wonderwel in (Linda’s artikel staat niet meer online).

Volgens de BBC zijn er ook YouTubers die vooral over studeren vloggen, de zogenaamde ’Study Tubers’. In de begeleidende video komt een van die ’studie vloggers’ aan het woord. Zij vlogt onder meer over het belang van routines, over studievaardigheden maar ook over haar afwijzing van Oxford. Zij maakt duidelijk dat studeren een kwestie van hard werken is. Andere jongeren herkennen zich in de ups en downs. Die herkenning creëert verbondenheid en kan motiveren. Dat is mooi.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *