Over een dag of tien bezoekt een groep CvB-leden uit het Nederlandse hoger onderwijs onder leiding van SURF enkele universiteiten in Engeland en Schotland die studiedata gebruiken om hun onderwijs te verbeteren. Ook niet-deelnemers kunnen leren van dit bezoek, en van de voorbereidingen.
Met de studiereis wil SURF bestuurders inspiratie en inzicht bieden in de ontwikkelingen op het gebied van learning analytics en een brede strategische discussie starten. Centraal staan de verschillende toepassingen van learning analytics – gericht op het voorspellen of omschrijven van bijvoorbeeld studiesucces, of gericht op verbeteringen van het onderwijs, privacy en security, evidence based inzet van studiedata en de organisatorische inbedding van learning analytics. Elke dag nemen we uitgebreid de tijd om te discussiëren wat de opgedane kennis betekent voor Nederland, en eventuele samenwerking tussen onderwijsinstellingen.
Aldus de inleidende tekst over deze studiereis. Ruim tien jaar wordt al de nodige aandacht besteed aan learning analytics. In toenemende mate lijkt LA nu te worden toegepast. Een tijd geleden heb ik aandacht besteed aan het SURF-whitepaper over hoe data de kwaliteit van het onderwijs kunnen verbeteren. Deze studiereis kan wellicht een verdere impuls geven aan het gebruik van LA.
Eerdere studiereizen hebben volgens SURF in elk geval bijgedragen aan de totstandkoming van de Versnellingsagenda voor Onderwijsinnovatie en tot de stimuleringsregeling Open en online onderwijs van het ministerie van OCW.
Als niet-deelnemer kun je via mail een dagelijkse reisverslag van de ‘SURF Analytica’ ontvangen. Mail naar surfanalytica-join@list.surfnet.nl. De twitter hashtag is #surfstudiereis19. Persoonlijk hoop ik dat de bijdragen ook elke dag online komen.
Ter voorbereiding heeft SURF een reader samengesteld (pdf), die ook voor niet deelnemers de moeite waard is. Deze reader start met een bijdrage van Christien Bok van SURF over een aantal dilemma’s rond learning analytics. Daarna bevat de bundel een aantal handige samenvattingen van artikelen en rapporten over het onderwerp die de moeite waard zijn om te lezen. Wil je de artikelen/rapporten zelf lezen? Die tref je ook in de reader aan. Het gaat om:
- ‘Translating Learning into Numbers: A generic Framework for Learning Analytics’. Wolfgang Greller en Hendrik Drachsler beschrijven zes factoren die je zou moeten betrekken in het denken over en werken met learning analytics. Het raamwerk schetst de complexiteit van learning analytics.
- ‘Privacy and Learning Analytics – it’s a DELICATE issue. A checklist for Trusted Learning Analytics’. Wolfgang en Hendrik schetsen hierin een praktisch stappenplan voor privacy by design.
- ‘Setting the Table: Responsible Use of Student Data in Higher Eduction’. Martin Kurzweil en Mitchell Stevens roepen op tot samenwerking met marktpartijen en het organiseren van een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor verantwoord gebruik van studiedata.
- ‘Architecting for Learning Analytics: Innovating for Sustainable Impact’ bevat een analyse van Simon J. Buckingham Shum en Timothy A. McKay ten aanzien van de vraag waarom onderwijsinstellingen, met hun enorme schat aan ervaring op het gebied van data-analyse, zelf nog maar nauwelijks bijdragen aan de ontwikkeling van verantwoorde systemen. Hoe kan dat beter?
- ‘Data-Driven IT Strategic Planning: A Framwork for Analysis’. Jerrol Grochow benadrukt het belang van een strategie voor datagebruik.
- Hoe data de kwaliteit van het onderwijs kunnen verbeteren’. Dit recente SURF-paper bevat praktische handreikingen voor het werken met learning analytics, op basis van ervaringen die instellingen de afgelopen jaren hebben opgedaan.
- ‘Learning Analytics in het onderwijs: een onderwijskundig perspectief’ van SURF uit 2016 schetst hoe learning analytics kan aansluiten bij het onderwijsontwerp, en op welke onderwijskundige vragen learning analytics een antwoord kan geven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie