Studie naar opgroeien in een wereld vol technologie (#in)

Naar aanleiding van mijn blogpost over de adoptie van nieuwe technologie door kinderen, twitterde Joop van Schie (@jpvanschie):

Wilfred, misschien moet je dit eens lezen over jongeren

Daarbij doelde hij op Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out: een ruim 440 pagina dikke Amerikaanse etnografische studie naar de manier waarop jongeren opgroeien in een wereld vol technologie.

The goal of this book is to document a point in this evolutionary process by looking carefully at how both the commonalities and diversity in youth new media practice are part of a broader social and cultural ecology.

De auteurs kijken daarbij nadrukkelijk ook naar de relatie met leren en onderwijs. Met name naar het leren buiten de onderwijsinstituties om. Zij benadrukken dat de context waarbinnen jongeren opgroeien als gevolg van nieuwe media sterk is veranderd:

Today’s youth may be engaging in negotiations over developing knowledge and identity, coming of age, and struggling for autonomy as did their predecessors, but they are doing this while the contexts for communication, friendship, play, and selfexpression are being reconfigured through their engagement with new media.

Ik heb (uiteraard) de omvangrijke studie niet van A tot Z bestudeerd. Een aantal zaken is mij selectief lezend wel bijgebleven:

  • De normen en waarden van jongeren wat betreft acceptabel online gedrag, verschillen niet echt van de normen en waarden van volwassenen.

    We do not believe that educators and parents need to bear down on kids with complicated rules and restrictions and heavy-handed norms about how they should engage online. For the most part, the existing mainstream strategies that parents are mobilizing to structure their kids’ media ecologies, informed by our ongoing public discourse on these issues, are more than adequate in ensuring that their kids do not stray too far from home.

  • Jongeren die thuis geen toegang hebben tot internet, en die ook op school of in de bibliotheek niet deel kunnen nemen aan sociale netwerken, worden belemmerd te participeren in een voor hen betekenisvolle sociale omgeving en cultuur.
  • Bij peer-based leren gedragen jongeren zich vaak meer volwassen, en voelen zij eigenaarschap als het gaat om zelf-presentatie en leren.
  • Volwassenen kunnen een belanrijke rol vervullen in interesse-gedreven groepen, maar hebben vaak niets te zoeken in vriendschap-gedreven groepen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *