‘Studentvriendelijk’ communiceren over migratietrajecten (ter inspiratie)

Soms is het noodzakelijk als een digitale leeromgeving even offline gaat. Soms kan het gebeuren dat er bij een migratietraject naar een nieuwe digitale leeromgeving problemen ontstaan. Een heldere communicatie richting lerenden is dan van groot belang. Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten kunnen daarbij leren van garages.

Vanochtend moest ik met mijn auto naar de garage voor winterbanden en een nieuwe voorruit. Op de balie stond onderstaande afbeelding, en ik kon het niet laten er een foto van te maken.

Want ook al verschilt een onderwijsinstelling van een autobedrijf (en heb ik een hekel om lerenden als ‘klant’ te betitelen), dan nog kun je uiteraard van elkaar leren. Met name nu veel onderwijsinstellingen de komende jaren waarschijnlijk zullen migreren naar een andere digitale leeromgeving, wordt communicatie met lerenden extra belangrijk.

Wat valt op in onderstaande afbeelding, en wat kunnen onderwijsinstellingen/opleidingsinstituten daar m.i. van leren?

  • De organisatie is bezig met een ICT-transitieproces en richt zich direct tot de klant die mogelijk last krijgt van de transitie. Ook al merkt de klant er op dat moment nog niets van.
  • De organisatie focust zich op het ‘managen’ van verwachtingen.
  • De organisatie benadrukt de voordelen van de transitie voor de klant.
  • De organisatie formuleert een inspanningsverplichting.
  • De organisatie verschuilt zich niet achter een ICT-afdeling of serviceafdeling. Men spreekt over ‘collega’s’ die zich voor 100% inzetten.

Bruikbare suggesties voor andere sectoren, vind ik.

servicebericht

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Terechte opmerking.
    Ken je good practices van goede communicatie naar alle ‘klanten’ van de leeromgeving?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *