Studenten houden vooral niet van kwalitatief slechte e-learning (#in)

De titel The State of E-Learning in Canadian Universities, 2011: If Students Are Digital Natives, Why Don't They Like E-Learning? nodigt tot lezen uit. Deze studie laat zien dat studenten aan Canadese universiteiten iets minder tevreden zijn met onderwijs waarbij online bronnen worden gebruikt, dan met volledig face-to-face onderwijs. Ook toont dit onderzoek geen relatie aan tussen tussen betere studieresultaten en het gebruik van online leren. Studenten zijn in meerderheid wel van mening dat blended of online cursussen beter georganiseerd zijn dan face-to-face cursussen.

Studenten geven aan wel meer gebruik te willen maken van online bronnen. Niet van interactieve discussies, maar van bronnen zoals artikelen. Ze willen deze bronnen niet online lezen, maar er altijd en overal over kunnen beschikken. Ze willen vooral kunnen kiezen uit diverse bronnen.

De auteurs lijken zelf verbaasd over deze bevindingen, aangezien dit beeld niet past bij het perspectief van de digital native. Zij stellen:

Far from preferring to be immersed in a digital world of self-directed learning, students seem to still have an enormous desire to learn directly from a “sage on the stage.” The advantage they see in e-learning resources is that they give them the freedom to make occasional mistakes – missing class, forgetting a textbook at home, etc. – with less fear of falling behind.

De onderzoekers vermoeden echter dat de belangrijkste reden voor het geringe enthousiasme van studenten voor online en blended learning te maken heeft met de lage kwaliteit van e-learning. De manier waarop Canadese universiteiten ICT in het onderwijs gebruiken, kan deze jongeren -die in het dagelijks leven intensief gebruik maken van internettechnologie- niet boeien. Investeringen in experimenten en evaluatieonderzoek kunnen een impuls geven aan verbeteringen.

Ik denk dat deze conclusie steekhoudend is, Het onderzoek laat namelijk o.a. ook zien dat Canadese universiteiten bijvoorbeeld nog relatief weinig gebruik maken van online bronnen, zonder daar bijvoorbeeld didactische redenen voor aan te kunnen geven. Het type e-resources, dat voornamelijk wordt gebruikt, heeft ook vooral te maken met e-reading (zie pagina 4). De bevinding over de organisatie van de cursussen doet mij vermoeden dat bijvoorbeeld elektronische leeromgevingen vooral gebruikt worden om het onderwijs meer te structureren. Op zich is daar niets mis mee, al is dit natuurlijk een beperkte toepassing van ICT.

Verder zijn deze studenten opgegroeid met het "sage on the stage"-paradigma. Het blijkt ook voor hen toch lastig te zijn om deze opvatting over leren los te laten. Bovendien is het beeld van de digital native op een hardnekkige mythe (de werkelijkheid is complexer en diffuser).

(Methodologisch is overigens ook e.e.a. aan te merken op dit onderzoek. Zo is bij leerprestaties vooral gekeken naar opvattingen van studenten).

Kaznowska, E., Rogers, J., and Usher, A. (2011). The State of E-Learning in Canadian Universities, 2011: If Students Are Digital Natives, Why Don't They Like E-Learning? Toronto: Higher Education Strategy Associates.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *