Cursisten die in september van start gaan in het basisjaar van de opleiding Adviseur Lokale Overheid kunnen door het gebruik van een iPad digitaal beschikken over het studiemateriaal waaronder een kennisbank, studieboeken, syllabi en presentaties.
Aldus een bericht van de Bestuursacademie (via een bericht op de LinkedIn-groep van het Nationale E-learning Congres).
De studenten gaan de iPad vooral gebruiken om studiemateriaal te bestuderen dat normaliter via boeken en syllabi beschikbaar wordt gesteld. Ze kunnen zelfs nog kiezen voor het traditioneel gedrukte studiemateriaal, in plaats van de iPad.
Een interessant experiment. Ik ben vraag me hierbij af het het bestaande studiemateriaal wordt verrijkt met andere materialen, zodat ook gebruik wordt gemaakt van één van de 'affordances' van de iPad. Gaan docenten hun onderwijs ook anders vormgeven? De iPad is bijvoorbeeld bij uitstek geschikt om snel wat op te zoeken op internet. Je kunt dus korte zoekopdrachten binnen je colleges integreren. Gaan ze dat doen? Via iTunes U kun je bijvoorbeeld vijf colleges op het gebied van bestuursrecht downloaden. Wil men daar gebruik van maken?
Ook ben ik benieuwd of het materiaal zodanig wordt aangeboden dat de studenten gebruik kunnen maken van één app of dat zij meerdere 'e-reader' apps moeten gebruiken (en wat studenten/docenten daarvan vinden). De Bestuursacademie werkt in deze pilot samen met Reed Business, die een Kennisbank Bestuursrecht onderhouden. Gaat de Bestuursacademie en/of Reed Business ook apart ontwikkelde apps gebruiken? Er is bijvoorbeeld een iPad app Bestuursrecht 2010 beschikbaar (ontwikkeld door Active8). En mogen studenten ook zelf apps installeren (en blijven zij daar eigenaar van?)
Tenslotte ben ik benieuwd of het beschikbaar stellen van de iPad op zich al leidt tot andere gedrag bij studenten. Een boeiend experiment, in elk geval.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Is er ook een app beschikbaar om gedownloade pdf’s een beetje overzichtelijk te indexeren?
@Lex Dierssen: Goodreader is handig, maar alleen voor pdf-bestanden binnen Goodreader. je kunt er niet pdf documenten in Fast PDF of iAnnotate PDF mee indexeren. Ik heb zelf die behoefte ook niet. Omdat ik de meeste bestanden maar tijdelijk op de iPad heb staan.
Ik denk vooral een goede PR stunt om cursisten mee te trekken. Ik zie nu al de eerste advertenties van de LOI voor me…
Als ik dan lees dat ze de keus hebben tussen een Ipad en tradioneel gedrukt lesmateriaal, dan denk ik dat je toch echt de weg kwijt bent. Dan behandel je een Ipad als de eerste de beste E-reader, dan denk ik dat er toch echt goedkopere en makkelijkere manieren zijn om te experimenteren.
Een Ipad inbrengen in je lesmateriaal betekent niet alleen een E-reader en simpel toegang tot internet, maar juist ook toegang tot bijvoorbeeld social media, wereldwijd gratis beschikbaar lesmateriaal. Maar misschien nog belangrijker tot een nog nauwelijks bekend medium, waar de ontwikkelingen nog maar net begonnen zijn.
Ik vraag me erg sterk af of met name de docenten hierop voorbereid zijn! Zelfs voor een pilot…
@Frank van Asten: ik ben op dit moment niet zo kritisch als jij. Ik heb vooral veel vragen. De Bestuursacademie is ook niet zo commercieel dat zij dergelijke pilots als PR stunt doen. Dat geloof ik niet.
Vraagje: iemand al rap met iannotate. Ik zoek hulp. Ik studeer spaans al mn boeken zitten r in, maar ik ben onhandig met iannotate. Iemand een uurtje over?