Studenten die online leren plegen meer fraude bij examens. Als studenten de kans krijgen, plegen ze vaker bedrog bij online examens dan studenten die niet online leren. Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Ohio. Volgens mij komt dat vooral ook door een systeemfout.
Volgens de onderzoekers plegen studenten meer bedrog door de situatie waarin zij terecht komen. Het gebruik van een ‘honor code‘ helpt daarbij maar beperkt. Wel overigens bij blended learning. De academische omgeving zou een rol spelen bij het besluit om geen fraude te plegen.
Volgens mij wordt bedrog bij examens veroorzaakt doordat de meeste beoordelingen gericht zijn op kennisproductie of weten hoe je kennis moet toepassen. Niet op het toepassen zelf of op het creëren van nieuwe kennis. De eindbeoordeling is vaak een gebeurtenis, niet een proces van regelmatige feedback. Met bestaande manieren van examineren appeleren we aan extrinsieke motivatie, aan ‘moeten’ in plaats van ‘willen’. Dat lokt dergelijk gedrag uit.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie