Een hoogleraar van de Universiteit van Michigan heeft onderzoek gedaan naar hoe je studenten actiever kunt betrekken bij hoorcolleges. Eén van de resultaten van dit onderzoek is LectureTools.
Deze applicatie stelt docenten in staat om (helaas alleen) powerpoint presentaties te verrijken met diverse typen vragen waar studenten meteen op kunnen reageren. Studenten kunnen ook aantekeningen maken bij de presentatie.
Je kunt als docent de sessie opnemen en archiveren. De applicatie kent ook een uitgebreide monitoringtool, die docenten ondersteunt bij het analyseren van de mate van participatie.
LectureTools kan door studenten gebruikt worden via hun laptop of smartphone. Zij moeten een betaalde licentie afnemen, voor docenten is de applicatie gratis te gebruiken.
De Universiteit van Michigan gaat LectureTools nu met meer dan 4000 studenten gebruiken.
Er zijn inmiddels diverse student responsesystemen beschikbaar. De toegevoegde waarde van deze applicatie heeft m.i. vooral met de analysemogelijkheden te maken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wat een gedoe. Wij gebruiken een gedeeld document bij googledocs om aantekeningen te maken. Interactiviteit in de les doen wij via een (gesloten) facebook groep. Ik kan mij niet voorstellen wat een app hier aan toe zou kunnen voegen.
@Jelle Sjollema: let wel: het gaat hierbij om grootschalige hoorcolleges. Zijn jouw oplossingen daarvoor ook passend?