Structuur en begeleiding belangrijk bij zelfstandig leren

Tijdens mijn presentatie bij de spring school over mobile learning heb ik onder meer aangegeven dat de meerwaarde van mobile learning (in vergelijking met 'gewone e-learning') is dat het de intrinsieke motivatie van lerende kan vergroten. Daarbij heb ik verwezen naar de self determination theory van Ryan en Deci die stellen dat onder andere een gevoel van autonomie en sociale verbondenheid positief van invloed zijn op die intrinsieke motivatie. Mijn stelling is dat vooral de eigenschappen van mobiele technologie bijdragen aan autonomie en sociale verbondenheid.

Margreet van de Berg vertelde daarop over een project waarbij studenten een iPod kregen. Dit leidde echter niet automatisch tot het gebruik hiervan voor leerdoeleinden. De studenten gingen niet zelf op zoek naar content om deze op de iPod te plaatsen en bekijken.

In mijn reactie heb ik vrijdag de nadruk gelegd op het onderwijs dat niet zodanig is ingericht dat het leerlingen automatisch prikkelt om te leren. Graag wil ik daar wat aan toevoegen.

Ik ben groot voorstander van leersituaties waarbij lerenden zelfstandig leren, en een grote mate van autonomie hebben bij het kiezen van bronnen en manieren van leren. Maar dat betekent m.i. niet dat zij aan hun lot overgelaten worden. Juist in zo'n 'vrije' situatie zijn structuur en begeleiding van belang. Bijvoorbeeld het regelmatig bespreken van de voortgang of het gebruik maken van mijlpalen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *