Er zijn de afgelopen week veel artikelen geschreven naar aanleiding van het terugtreden van Steve Jobs als CEO van Apple. De Forbes-bijdrage What Makes Steve "Steve" vind ik één van de meest aansprekende. Carmine Gallo formuleert hierin zeven principes van innovatie die Jobs in de praktijk heeft gebracht.
- Doe waar je van houdt. Je moet gepassioneerd zijn voor je werk.
- Sla een deuk in het universum. Je moet een visie hebben over hoe jouw werk betekenis kan hebben voor de samenleving.
- Verbind zaken met elkaar zodat creativiteit geprikkeld wordt. Volgens Jobs is creativiteit het verbinden van zaken uit verschillende disciplines. Gallo merkt hierbij op:
He meant that people with a broad set of life experiences can often see things that others miss.
- Zeg 'nee' tegen 1000 dingen. Houd het eenvoudig. Jobs beoefende in feite de kunst van het weglaten (hoewel Apple's software ook veel functionaliteiten kent, die gebruikers vaak niet zullen gebruiken, WR).
- Creëer idioot veel ervaringen. Jobs heeft niet alleen aan de wieg gestaan van veel productinnovaties, maar ook customer service sterk vernieuwd (via de Apple Store).
- Wees een ster in het communiceren van je boodschap. Beelden zeggen daarbij meer dan woorden. Verhalen spelen daarbij een cruciale rol, aldus Gallo:
Steve Jobs is the world’s greatest corporate storyteller. Instead of simply delivering a presentation like most people do, he informed, he educated, he inspired and he entertained, all in one presentation.
- Verkoop dromen, geen producten. Spreek tot de verbeelding van je klanten. Help hen hun dromen te realiseren.
Is het in de praktijk brengen van deze principes te leren? Of is het een kwestie van talent dat hooguit geprikkeld kan worden?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie