Een tijdje geleden schreef ik over het lerarentekort dat volgens Frank Kalshoven dankzij (t)e-learning verholpen kan worden. Ik heb er maar eens een stelling aan gewijd: Helpt (t)e-learning het lerarentekort tegen te gaan? Wat vind jij?
De vorige stelling ging over de vraag of elektronische leeromgevingen binnen vijf en tien jaar 3D zullen worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Volgens mij is dit een vraag, geen stelling…
Het juiste antwoord staat er niet bij: Ja, dat kan helpen, is een van de mogelijke oplossingsrichtingen, mits goed uitgevoerd. En over dat laatste punt valt nog wel wat te discussieren.
@ Willem: ok, ok. Het is een vraag.
@ Elbert: als ik alle mitsen en maren had moeten opnemen (ja, mits of nee, tenzij) dan had ik waarschijnlijk 100 antwoordmogelijkheden moeten opnemen. “Ja, mits” is ook een vorm van “ja”.
Wat de formulering betreft (als taalleraar kan ik het niet laten)… een stelling kan in een mededelende zin of in vraagvorm gepresenteerd. Zo leer ik het mijn leerlingen en ik denk dat dit juist is.
JA! … is mijn volmondige antwoord. (t)e-learning in al zijn variaties is volgens mij de échte toekomst van leren. Alle andere (ook traditionele) vormen kunnen daarnaast bestaan, maar zonder (t)e-learning is en zal leren onnoemelijk tekortschieten of aan zijn doel voorbij schieten. Daarom is (t)e-learning een volwaardige, alternatieve en oerdegelijke leervorm die het lerarentekort kan tegengaan.
Nee,
TE-learning kan leraren die het goed toepassen wel ondersteunen. Maar zal het lerarentekort niet oplossen.
Althans niet op korte termijn. Zolang wij nog aan het experimenteren zijn met weblogs, wiki’s, twitter, social networking, video, audio etc. En zolang wij nog om de 5 jaar een ander systeem wat wij electronische leeromgeving noemen gaan vervangen is TE-learning nog voornamelijk iets extra’s.
Misschien dat tegen de tijd dat TE-learning volwassen is en het zonder nadenken gebruikt wordt dat het wel een bijdrage heeft geleverd om het werk makelijker / interessanter / uitdagender te maken en daardoor ook meer leraren in het onderwijs heeft aangetrokken of gehouden. Maar de vraag is of we dan nog over TE-learning kunnen spreken
“Technology is only technology if it was invented after you were born”
Het schoolbord, de lesboeken en overheadprojector waren ook ooit technologie. Hebben deze bijgedragen aan het oplossen van het lerarentekort?