Vandaag is het 9 jaar geleden dat ik begonnen bent met bloggen. Een mooie gelegenheid om jullie te updaten over de status van het boek dat ik aan het schrijven ben over technology enhanced learning, op basis van mijn blogposts.
Voor de zomervakantie besloot ik om een boek te schrijven op basis van mijn weblog. Van verschillende kanten heb ik dat verzoek ontvangen, en het leek me voor mijn eigen ontwikkeling ook goed om die exercitie door te maken. Ik heb even overwogen om een promotietraject te starten. Aangezien dit lastig te combineren is met mijn huidige, dagelijkse, bezigheden heb ik dit idee laten varen.
Ik ben begonnen met het scannen van de berichten. In totaal zijn dat 4725 berichten (inclusief deze blogpost) en 5237 reacties. Wat vind ik bruikbaar, wat niet? Een flink aantal berichten is nog steeds bruikbaar, een ander deel verouderd. Welke thema’s en patronen zijn te onderscheiden? Ik vind het te gemakkelijk om een aantal blogposts te selecteren en te bundelen. Het gehele boek moet meer zijn dan de som van favoriete blogposts.
De rode draad vormen trends en ontwikkelingen, door de jaren heen. Ik besloot meteen al om niet in te gaan op het digitale portfolio (verhaal apart), niet op digitaal toetsen, het interactieve whiteboard of op content ontwikkelen (niet mijn specialiteiten).
Dit scannen leidde tot twaalf documenten, met in totaal vele honderden pagina’s kopij. De documenten hadden betrekking op onderwerpen als digitale didactiek, leertechnologieën, effectiviteit van e-learning, open education of disruptive innovation.
Vervolgens ben ik deze documenten door gaan nemen, gaan ordenen en herschrijven. Op dit moment verwacht ik dat mijn boek uit de volgende delen zal gaan bestaan (pin me er niet op vast):
- Deel 1: algemene introductie van trends op het gebied van technology enhanced learning. Dit deel zal starten met een historische terugblik, en zal vervolgens trends en ontwikkelingen op hoofdlijnen beschrijven. Ik ga hier ook in op de traagheid van trends, en op de kloof tussen theorie en praktijk (wat we zeggen versus wat we doen). Een voorbeeld van een trend is bijvoorbeeld het afscheid van de ‘digital native’. Met dit deel ben ik nu bezig.
- Deel 2: trends en ontwikkelingen op het gebied van opvattingen over leren en technology enhanced learning. Er is volgens mij sprake van enkele -tegengestelde- paradigmaverschuivingen. Daar ga ik in dit deel op in. Aan dit deel ben ik eigenlijk nog niet begonnen.
- Deel 3: trends en ontwikkelingen op het gebied van digitale didactiek. Dit onderdeel beschrijft pijlers van digitale didactiek, didactische modellen, benaderingen en principes. Ik heb een ruwe versie van deel 3 klaar.
- Deel 4: trends en ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën. Ook van dit hoofdstuk heb ik een ruwe versie gereed. Ik bespreek onder meer de ontwikkeling van de elektronische leeromgeving en het gebruik van sociale media. Kenmerken en didactische toepassingen van een aantal leertechnologieën komen aan bod. Een aantal bekende leertechnologieën komen zoals gezegd bewust niet aan bod (zoals het ePortfolio, en het interactieve whiteboard).
Ik heb de neiging om mij hiertoe te beperken. Ik heb ook nog kopij over de relatie tussen strategisch beleid en (t)e-learning, over de implementatie van (t)e-learning, over de relatie tussen motivatie en (t)e-learning of over disruptive innovation en (t)e-learning. Ik verwacht echter dat dit wat veel van het goede wordt. Misschien iets voor een vervolg.
Verder kan ik al vast meedelen:
- Ik ben van plan om een boek op papier uit te geven, en om een PDF-bestand gratis downloadable beschikbaar te stellen. Daarbij kun je achteraf zelf bepalen hoeveel je de inhoud waard vindt. Ik ben nog niet op zoek naar een uitgever.
- Ik ontwikkel geen ePub-bestand. Ik vind namelijk dat je dan multimedia moet integreren in het boek. En dat kost me te veel tijd.
- Ik hoop het boek komend voorjaar klaar te hebben.
- Ik zal een Creative Commons-licentie gebruiken, al ben ik er nog niet uit welke.
- Het wordt geen wetenschappelijke publicatie. Elk deel zal bijvoorbeeld verwijzingen naar mijn blogposts bevatten. Ik hanteer ook niet de structuur van bijvoorbeeld een literatuurstudie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
He Wilfred,
lijkt me een heel interessant boek worden, ik zie er naar uit
ik zou wel willen dat je wel een epub versie maakt. daarvoor is het echt niet nodig multimedia te integreren
Succes! Lijkt me een titanwnwerk…
Succes, mooi initiatief!
Dat is het ook, best wel.
Dank je.
Dank je. Wat is de meerwaarde van ePub ten opzichte van pdf als sprake is van gewone tekst?
Ik ben heel benieuwd! Ik ben met name benieuwd naar de stukken over didactiek. Je bijdragen daarover zijn vaak goed te vertalen naar onderwijs- en opleidingssituaties. Daarmee ben je voor mij kwalitatief onderscheidend t.o.v. verschillende andere stukken over e-learning, social media e.d. die vaak weinig toepasbaar zijn, maar waarin wel allerlei mooie bespiegelingen worden gemaakt.
Aangezien je zoveel stof hebt, zou ik me inderdaad tot de huidige onderwerpen beperken. Ik heb de ervaring dat je uiteindelijk toch tot een heel boekwerk kunt komen. Als je ook aandacht besteedt aan de andere onderwerpen wordt het denk ik te breed, wat misschien ten koste gaat van de diepgang. Motivatie zou je denk ik wel kunnen koppelen aan didactiek, de andere thema’s vind ik van een andere orde (organisatorisch, beleidsmatig) Uiteraard zijn dit wel onderwerpen die eigen vragen om een (aparte) publicatie.
Succes met afronden en geniet van de ontdekkingen die je nog zult doen.
Hoi Wilfred, ik kijk ernaar uit. Knap dat je dit al 9 jaar doet en zoveel berichten hebt gemaakt. Ik lees je bijdragen met regelmaat. Door de waan van de dag is mijn blog frequentie tot een dramatisch dieptepunt gedaald. Wel jammer eigenlijk.
Veel succes en hartelijke groet.
Dank voor het compliment. Ik vind het belangrijk om de regelmaat er in te houden. Het zit inmiddels ingebakken in m’n dagritme.
Leuk dat ook in dit proces weer zo interactief bent. Veel succes,we houden je graag in de gaten. En, o ja, neem ’n echte tekstredacteur, niet die … van Boek Twee Punt Nul 🙂