Statistieken over gebruik ICT binnen Europees onderwijs (#in)

Een tweet van @josiefraser attendeerde mij op het Eurydice-rapport over ICT binnen het Europese onderwijs. Er is ook een aparte samenvatting beschikbaar:

The report provides an important set of indicators and insights to assess and enhance the impact of the use of ICT to promote innovation in educational processes and to foster the creative development of students and their digital competences.

Het rapport laat onder meer zien dat leerlingen de computer thuis veel vaker voor vermaak gebruiken dan voor school. Ook vallen de grote verschillen tussen landen op als het gaat om de beschikbaarheid van ICT thuis (Nederland behoort tot de kopgroep).

Opvallend is ook dat in verschillende landen expliciet aanbevelingen worden gedaan over het toepassen van innovatieve didactische benaderingen met behulp van ICT. Een voorbeeld is probleemgestuurd onderwijs of gepersonaliseerd leren. In Finland is dat bijvoorbeeld wel het geval, maar ook in Bulgarije. Binnen België is hier alleen in het qua omvang beperkte Duitstalige gedeelte sprake van. Van Nederland ontbreken hierover data.

Er blijken ook grote verschillen te zijn tussen de landen als het gaat om autonomie van schoolorganisaties om ICT binnen professionaliseringsactiviteiten van docenten te integreren. Het rapport constateert dat onderwijsgevenden maar beperkt aan professionalisering doen als het gaat om het gebruik van ICT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *