Stappenplan selectie ICT-applicaties binnen het onderwijs

Debbie Morrison presenteert een vijf stappenplan voor de selectie van ICT-applicaties en -tools in het onderwijs. Dit stappenplan kan volgens mij prima worden gebruikt als concretisering van het TPACK-model. Het stappenplan heeft echter ook twee belangrijke beperkingen.

In How to choose the best Ed-Tech tools for Online Instruction stelt Morrison dat er eigenlijk vier redenen zijn om ICT-applicaties in het onderwijs te gebruiken:

  • Om lerenden te motiveren.
  • Om instructies te versterken.
  • Om digitale geletterdheid bij lerenden te bevorderen.
  • Om samenwerking en interactie te bevorderen.

Zij formuleert de volgende vijf stappen voor de keuze van een applicatie:

  1. Overwegen: zal de applicatie/tool het leren versterken/verbeteren, over de motivatie van lerenden vergroten? Welke alternatieve applicaties zijn beschikbaar? Dit bedoel ik met het verkennen van de didactische affordances van applicaties: de waargenomen eigenschappen van een applicatie in relatie tot een gebruiker, die het didactische gebruik beïnvloedt.
  2. Leerdoelen analyseren: welke leerdoelen worden tijdens de bijeenkomst of cursus nagestreefd?
  3. Leerinhouden identificeren: welke leerstof wordt bestudeerd, en hoe kan bestaande leerstof worden verrijkt met of vervangen door online content?
  4. Beoordelen van de overwogen leertechnologieën: zullen de tools lerenden aanmoedigen leermaterialen te bestuderen en toe te passen, kennis te construeren en kritisch denken bevorderen?
  5. Selecteren en implementeren van de beste applicatie.

Morrison werkt dit in een andere blogpost uit voor Google Hangout.

Deze stappen vormen een concretisering van het TPACK-model waarbij je op een geïntegreerde manier kijkt naar leerdoelen, leerinhouden, didactiek en technologie. Maar daar zit ook tegelijkertijd een belangrijke beperking: dit vijf stappenplan besteedt geen expliciete aandacht aan didactiek. Tussen stap 3 en 4 zou ik nog een stap willen voegen:

Houd de gehanteerde didactiek, de gebruikte leeractiviteiten, tegen het licht. Welke nieuwe leeractiviteiten kunnen dankzij de overwogen leertechnologieën worden uitgevoerd? Hoe kunnen bestaande leeractiviteiten worden versterkt met de overwogen leertechnologieën?

Nota bene: het overwegen van applicaties kan bijvoorbeeld ook na het analyseren van leerdoelen plaats vinden. Het voordeel om hiermee te beginnen is echter dat je kijkt of dankzij nieuwe technologie andere leerdoelen bereikt kunnen worden. Een risico hiervan is uiteraard dat sprake is van technology push.

Een tweede beperking van dit stappenplan is dat het niet bruikbaar is bij de selectie van complexe leertechnologieën zoals een elektronische leeromgeving. Het stappenplan werkt op docentniveau, maar niet op organisatieniveau.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Je 2de beperking haalt me de woorden uit de mond. Nu kun TPACK niet kwalijk nemen waar het niet voor bedoelt is denk ik.
    Op organisatieniveau wordt er meer aansluiting gezocht bij processen. De keuze van applicatie wordt dan overwogen aan de hand van procesomschrijvingen en de vraag: “Hoe goed ondersteunt deze applicatie mijn proces?”. Oftwel: WAT doe ik en HOE kan dat met deze software.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *