Stand van zaken e-learning in het Nederlandse bedrijfsleven

In de maanden mei tot en met november 2005 heeft E-LearningPlaza onderzoek gedaan naar de stand van zaken rond e-learning en de mogelijke toegevoegde waarde van community learning bij 17 grote opleidingsorganisaties uit het bedrijfsleven (waaronder Heineken University, NS Opleidingen en de KLM).

De resultaten van het onderzoek worden de komende tijd gepubliceerd. Deze week werd onder meer bekend gemaakt dat de huidige e-learningtoepassingen met name gericht zijn op informatievoorziening, communicatie, distributie van educatief materiaal en online meerkeuzetoetsen. E-Learning wordt maar beperkt toegepast in onderwijs- en beoordelingsprocessen. Ook valt op dat e-learning expertise bepaald niet breed aanwezig is binnen de onderzochte bedrijven. Een andere bevinding is dat bedrijven die ervaring hebben opgedaan met e-learning, zonder uitzondering de toepassing van e-learning willen continueren en verbreden.

Helaas heeft e-learning plaza geen RSS-feedreader. De voortgang van het onderzoek was ander beter te volgen. Maar ok, het zij zo.

De voorlopige resultaten van dit onderzoek bevatten goed en minder goed nieuws voor een (t)e-learning adept als ik toch eigenlijk wel ben. Het goede nieuws is dat een grote meerderheid van de onderzochte bedrijven (80%) ervaring heeft met (t)e-learning en er ook mee door wil gaan. Het minder goede nieuws is dat expertise op het gebied van (t)e-learning binnen de onderzochte bedrijven op kleine schaal aanwezig is. Het wordt vermoedelijk nog niet breed ingezet. Ook vermoed ik dat (t)e-learning nog vooral instructivistisch wordt gebruikt (informatie en content verstrekken, etc).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *