Stand van zaken bloggen in het onderwijs

Weblogs worden binnen het onderwijs voor een groot deel gebruikt om samenwerking over de grenzen van de school te helpen realiseren, en om een authentiek publiek te bereiken. Dat blijkt o.a. uit The State of Educational Blogging in 2012.

The Edublogger heeft een enquête gehouden over hoe docenten, studenten en andere betrokkenen bij onderwijs weblogs gebruiken. In totaal hebben 259 personen gereageerd (72% docenten, 12% lerenden, 63,1% uit de VS). De belangrijkste redenen om individuele studenten te laten bloggen, zijn:

  • Het realiseren van ‘wereldwijde’ samenwerking en het bereiken van een authentiek publiek
  • Bloggen om te reflecteren
  • Samenwerking en discussies
  • ePortfolios (21% van de respondenten)

Docenten laten lerenden o.a. ook bloggen om aan taalvaardigheden te werken.

Klassikale weblogs worden gebruikt om informatie met familieleden te delen, om opdrachten en nieuws mede te delen (dus eigenlijk als een gewone website), maar ook voor het realiseren van ‘wereldwijde’ samenwerking en het bereiken van een authentiek publiek.

De rapportage bevat ook uitspraken over de voordelen van bloggen door lerenden. Enkele opvallende voordelen zijn:

  • Doordat lerenden voor een breed publiek publiceren, stellen zij hoge verwachtingen aan zichzelf. De docent zelf verwacht ook meer van de lerenden.
  • Lerenden besteden meer zorg aan hun taalgebruik.
  • Lerenden gaan beter reflecteren op hun eigen leerproces, mede dankzij feedback van anderen.
  • Reacties van derden dragen bij aan een grotere intrinsieke motivatie om te bloggen.
  • Je krijgt als docent beter begrip van de complexiteit van lerenden.

Willem Karssenberg heeft een overzicht van Edubloggers samengesteld. Wellicht moet ik -na de zomer!- maar eens een inventarisatie maken van de redenen waarom men blogt, en de wijze waarop weblogs (en wellicht andere sociale media) in het onderwijs worden ingezet,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *