Vandaag verzorg ik twee keer een masterclass over blended learning ontwikkelen, tijdens de Dag van de Trainer die Thema om samenwerking met Schouten & Nelissen organiseert.
Ik ga tijdens deze masterclass eerst in op het fenomeen blended learning, en op de vijf ‘delivery modes’ die Tony Bates hierbij onderscheidt. Vervolgens sta ik stil bij een stappenplan dat ik gebruik bij de ontwikkeling van blended learning. Aangezien de doelgroep ervaren trainers betreft, licht ik enkele stappen (of onderdelen van die stappen) kort toe.
Zo ga ik bij de ‘context’ in op de business drivers en doelgroep. Bij ‘huidige situatie’ kijk ik met de aanwezigen wat zij met blended learning binnen hun trainingen willen bereiken.
Ik sta ook kort stil bij modellen voor blended learning, waarbij ik één voorbeeld van een model geef (flipped classroom).
Twee van de stappen uit mijn stappenplan komen via een opdracht aan bod:
Kies in tweetallen één van de trainingen waarbij je overweegt leertechnologie in te zetten. Noteer welke leerdoelen of -uitkomsten en welke leerinhouden bij deze training horen. Kies één leerdoel dat zich volgens jullie leent voor ‘blended learning’.
Bijvoorbeeld
Training: Goed waarnemen, juist interpreteren en effectief communiceren
Doorlooptijd vijf dagen.
Leerdoelen:
Meer inzicht krijgen in jouw stijl van communicatie
Sneller en beter weerstanden ombuigen door ze te herkennen
Relatie- en doelgericht leren communiceren met minder misverstanden
Leerinhouden:
Boek beren op de weg, spinsels in je hoofd
Waaier over feedback geven
Presentatie over weerstanden hanteren
Korte video’s over beïnvloed anderen, begin bij jezelf
Ga ervan uit dat leerdoelen of leeruitkomsten bekend zijn en vaststaan. Deze leeruitkomsten en leerdoelen vormen wel het startpunt voor de ontwikkeling van de training. Ga er ook van uit dat de leerinhouden op zich niet ter discussie staan, maar wellicht op een andere manier geleerd kunnen worden (bijvoorbeeld een animatie over feedback ipv een waaier).
Stap 1: Didactiek
We willen eerst kijken naar didactische toepassingen/leeractiviteiten.
Kijk naar: https://www.te-learning.nl/blog/toepassingen-leertechnologieen/
Je vindt hier een aantal didactische toepassingen waar je leertechnologie bij kunt inzetten. Welke van deze didactische toepassingen wil je toepassen in je training om het betreffende leerdoel te bereiken? Noteer deze.
Probeer niet volledig te zijn. Selecteer één of twee didactische toepassingen.
Normaliter is het daarbij ook van belang om je af te vragen welke van deze didactische toepassingen je voorafgaand aan een bijeenkomst wilt inzetten, welke tijdens een bijeenkomst en welke na afloop? Gaat het hierbij om nieuwe toepassingen, die nu nog niet in de opzet van de training voorkomen? Indien ja: welke didactische toepassingen (leeractiviteiten) komen dan te vervallen?
Stap 2: Leertechnologieën
Welke typen leertechnologieën wil je gebruiken om de geselecteerde didactische toepassingen vorm te geven? kijk naar:
https://www.te-learning.nl/blog/typering-leertechnologieen-hulpmiddel-bij-ontwerpsessies/
Gebruik de zoekfunctie om didactische toepassingen te zoeken.
Welke technologieën overweeg je te gebruiken?
De aanwezigen gebruiken een checklist bij het maken van een afweging.
Als de aanwezigen geen keuze kunnen maken, geef ik ze een lijst met technologieën om te verkennen.
Indien er tijd over is, proberen we een verband te leggen tussen de leerdoelen/leeruitkomsten, leerinhouden, leeractiviteiten en leertechnologieën.
Hieronder vind je de slides die ik bij de inleiding gebruik:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie