Spieken is van alle tijden. Maar vandaag de dag gebruiken lerenden ook een iPod hiervoor, blijkt uit het artikel Schools say iPods becoming tool for cheaters. Zij downloaden formules en ander materiaal naar hun iPod. En docenten hebben dat lang niet altijd door omdat ze weinig weet hebben van de technologie.
Some students use iPod-compatible voice recorders to record test answers in advance and them play them back (…).
Others download crib notes onto the music players and hide them in the "lyrics" text files. Even an audio clip of the old "Schoolhouse Rock" take on how a bill makes it through Congress can come in handy during some American government exams.
En dan grijpt menig (Amerikaanse) school weer naar een beproefd middel: het verbod. Niet dat dit lerenden overigens weerhoudt van ‘fraude’.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geweldig wat die leerlingen doen! Ze gebruiken technologie voor zaken waar de ‘brains’ minder goed in zijn: dingen onthouden, snel opzoeken enz. Connectivisme lijkt me! Docenten moeten maar leren opdrachten of taken te formuleren waarbij de mix van eigen kennis/vaardigheden en just in time gevonden feiten/’know how’ tot oplossingen kan leiden.
@ Jan: scholen zouden inderdaad ook eens kritisch mogen kijken naar de beoordelingsmethoden. Het puur laten reproduceren van feitenkennis heeft weinig zijn en lokt dit gedrag uit.
Tja ik weet dat mijn Binas ook altijd volgekalkt stond met aantekeningen die ik handig vond. Natuurlijk stonden al deze formules al in het boek zelf, maar ik vond mijn eigen aantekeningen handiger.
Ik zie het probleem hiervan ook niet zo in. Juist bij vakken zoals wis- natuur en scheidkunde zijn dit heel erg handige tools.
Ik ben benieuwd hoe scholen hier in Nederland mee om zullen gaan. Alhoewel initiatief hier in Nederland al snel wordt afgestraft (zoals de leerlingen in het volgende krantenartikel: http://www.pzc.nl/zeeland/walcheren/article1394746.ece).
Ik vraag me af wanneer er een uitgever gaat komen die zelf een Binas, Wereldatlas, woordenboek e.d. voor de Ipod gaat uitbrengen.
Ik voorspel dat dit een grote hit gaat worden. Waarschijnlijk zowel voor leerlingen voortgezet onderwijs als studenten in het hoger onderwijs als in de beroepspraktijk! (misschien dat ik hier vast een patent op aan moet vragen :D)
Een iPod als databank voor feitenkennis mag. Een laptop als databank mag ook. Zelfs laptop + draadloos internet mag ook
[http://biology.leidenuniv.nl/~zandee/statistiek/blog/archives/Tentamen%20Statistiek-1%20blok5.php]
maar dan wordt de verleiding om via IM etc met elkaar te gaan kommuniceren wel weer erg groot. Ook poort 80 vertoont dan genoeg kieren [Scribd, attachment via Gmail, etc…].
Zo blijft het toch een wapenwedloop…
Kijk, dat vind ik nu leuk (voor mezelf dan), dat ik zelfs een aanzienlijk blogger als jij Wilfred een keer royaal ben voor geweest:
http://blog.helikonrta.nl/?p=54
🙂
Geweldig! Ik vind persoonlijk dat als je als leraar een leerling niet op heterdaad betrapt en hij gebruik maakt van de mogelijkheden van deze tijd hij/zij de punten verdiend.
Een docent van de lerarenopleiding (1981) vertelde ons dat HIJ met zijn studievriend onder een lawaaiige ventilator hun tentamen gingen maken zodat ze “ongestoord” konden overleggen.
Nogmaals geweldig, dat spel moet je sportief spelen.
Ik onderschrijf de reacties van Jan Jacobs en Wilfred Rubens
@ Jeroen en Rino: het gaat er inderdaad om dat je vooral het kunnen toepassen van feitenkennis beoordeeld. Denk aan de ‘open boek’ tentamens van vroeger (wordt die manier van beoordelen nog gebruikt?).
@ Rino: je hebt een punt als het gaat om ‘afleiding’. Dat is één van de redenen dat docenten lang niet altijd staan te springen op het gebruik van -bijvoorbeeld- mobiele technologie tijdens het onderwijs. Het vergt inderdaad zelfdiscipline. Daarnaast nodigen vooral saaie lessen uit tot het doen van andere dingen zoals IM.
@ Fons: mag ik je feliciteren? 😉
@ Peter: mmmm…. ik vind wel dat je van studenten mag verwachten dat ze niet frauderen. Ik zou er niet echt een ‘spel’ van willen maken.