Volgens hoogleraar Piet Kommers bieden sociale online netwerken "ongekende mogelijkheden" om expertises bij elkaar te brengen, die elkaar anders nooit zouden ontmoeten. Daarnaast kunnen online netwerken bestaan uit experts, aangevuld met nieuwelingen die met hun "domme" vragen de experts prikkelen buiten gebaande paden te trenden. Dit bevordert de creativiteit, en heeft positieve effecten voor organisaties.
Volgens de AutomatiseringsGids heeft Piet Kommers hierover een essay geschreven ten behoeve van een congres. Hij voorziet daarin dat bedrijven steeds vaker derden via sociale netwerken zullen toelaten tot productinnovatie. Kommers heeft volgens de AutomatiseringsGids ook oog risico's (zoals het uitdijen van een probleemstelling). Ik heb het essay zelf helaas niet kunnen vinden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred, ik was zelf ook benieuwd naar dit artikel en heb Piet (vriend van me) ernaar gevraagd. Je vindt het hier: http://www.inderscience.com/search/index.php?action=record&rec_id=35842&prevQuery&ps=10&m=or
Piet schrijft verder nog dit: In geval je er niet bij kunt komen, dan hierbij de afsluitende paragraaf:
Quite often creative industries are perceived as bound to the cultural sector: art, gaming, architecture, advertising, etc. This is an understandable narrowing connotation as attributes as creative and industry are rare. Creative industries rely on recent alternative ideas on economy and human values like sustainability and the need for playfulness in the youth generation. In practice it is much easier to see the industrial metaphor in the creative sector than vice versa. Game designers and artistic labs crumble under deadlines and principals’ fear for solutions that ignore their ‘real’ needs. Once we apply the ‘blue ocean strategy’ to the creative sector it seems that co-creation is inevitable. Gamers as they blog and react among each other are a rich resource for game developers as they reflect the real user effects all the time. Game community sites like http://www.destructoid.com/ and http://www.giantbomb.com/. For more reflective blogging gamers http://www.kotaku.com/, http://www.ign.com/ and http://www.gamespot.com/ have been signalled. Having a line to gamers themselves enables game designers to adapt earlier misconceptions and saves a complex way of searching for players’ perceptions.
Mocht je niet bij het artikel kunnen, dan kan ik je de volledige tekst wel als pdf sturen… laat maar even weten!
@Sybilla Poortman: als je mij een pdfje kunt mailen, graag. Ik kan er niet bij.
Heb je zojuist de pdf gemaild; laat even weten of je het ontvangen hebt!
@Sybilla: aangekomen! Dank!