Sociale netwerken en corporate learning

Bersin & Associates hebben onlangs twee rapporten uitgegeven over social networking in relatie tot leren binnen
bedrijven (corporate learning). Het eerste rapport is een inleiding over sociale netwerken en corporate
learning. Net als het artikel waarover ik gisteren schreef
, zet het rapport eerst achtergronden van sociale netwerken en corporate learning op een rij. Een handig
overzicht is hierbij het overzicht van features die social software kunnen hebben.

Vervolgens beschrijft
het rapport een groot aantal voorbeelden van toepassingsmogelijkheden. De toepassingsmogelijkheden worden
uitgebreid toegelicht en geïllustreerd met cases. In het e-zine vat Bersin & Associates één case als volgt samen:


The Defense Acquisition University has created a social networking platform, called the Acquisition Community
Connection, to support more than two dozen communities of practice. These communities are used for informal
learning, problem solving, networking, information sharing, and critical job support.

Socialapplic_inlearningtalentmanagementkl

Bersin & Associates beschouwen sociale netwerken onder andere als belangrijke tools voor meer vraaggericht leren.

Social networking tools can jump start an organization’s learning
on-demand efforts. They can provide the organization with an invaluable
“bottom-up” source of both new learning on-demand content, as well as
a perfect set of judges and experts (the performers themselves) to help
catalog, rate, recommend and tag the mountains of previously existing
content.


Verder stellen zij onder meer dat sociale netwerken kunnen bijdragen aan een 'gemeenschapsgevoel' binnen de
organisatie, waardoor medewerkers zich meer betrokken voelen bij de onderneming.

Bij de beschrijving van de toepassingsmogelijkheden gaat de auteur niet altijd even kritisch te werk. Zo scheert het rapport jongeren (weer) over één kam en wordt de omstreden 'leer piramide' weer kritiekloos opgevoerd. Ook gaat het rapport voorbij aan de recente studie waaruit zou blijken dat online communities van bedrijven vaak zonde van het geld zijn.

Het rapport beschrijft zeer summier enkele belemmeringen bij de introductie van sociale netwerken binnen
bedrijven, en gaat vervolgens in op de implementatie ervan. Maar het meest informatieve vind ik het overzicht van
applicaties speciaal voor bedrijven. Dit had wat mij betreft uitgebreider beschreven mogen worden.

Het tweede rapport beschrijft in hoeverre leveranciers van 'traditionele leermanagement systemen' (LMS) reageren op de ontwikkeling van social networking services. Bersin & Associates signaleren dat deze leveranciers verschillende strategieën hanteren. Zij komen bijvoorbeeld met nieuwe merken, nieuwe producten of nieuwe versies van hun LMS met social networking functionaliteiten. Ook zoeken marktpartijen naar nieuwe partners.

Het eerste rapport is alleen in te zien als je lid bent van de website van Bersin & Associates. Een proeflidmaatschap is gratis. Voor het tweede rapport moet je research member zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *