Kunnen toepassingen als Facebook of MySpace als leeromgeving worden gebruikt? Christy Tucker heeft over dit onderwerp de laatste week twee aardige bijdragen geschreven:
Christy is er nog niet helemaal uit. Haar bijdragen zijn duidelijke voorbeelden van "thoughts under construction".
Volgens mij zijn sociale network tools wel geschikt om te leren, maar niet vergelijkbaar met de traditionele elektronische leeromgeving (ELO) of leermanagementsysteem. Ik vind het daarom heel belangrijk helder naar docenten te communiceren wat je met een ELO kunt (en wat niet) en wat met een sociale netwerk applicatie kan (en wat niet). Kort door de bocht geformuleerd zijn ELO’s best geschikt voor meer ’traditionele’ vormen van leren. Als je het bijvoorbeeld belangrijk vindt op te volgen welke activiteiten lerenden ondernemen, als je regelmatig wilt toetsen of als lerenden en docenten verschillende rechten moeten hebben.
Sociale netwerken zijn m.i. geschikt voor leren dat voornamelijk informele kenmerken heeft. Als hiërarchie dus niet of veel minder aan de orde is, als minder sprake is van een besloten groep lerenden, als het onstluiten van materialen minder nadruk krijgt, enzovoorts.
Wellicht is het daarom niet eens zo handig om te spreken over social network services als LMS. Omdat docenten namelijk een bepaald beeld hebben bij een LMS.
Het paradigma van leren -om een ‘groot woord’ te gebruiken- is van invloed op de voorkeur voor de applicatie (applicaties kunnen je ook in een keurslijf ‘dwingen’). In de praktijk zal het best voorkomen dat je beide typen toepassingen nodig hebt.
Maar het gaat dus vooral om de manier waarop je het leren vorm wilt geven. En volgens mij zou Christy dat meer voorop mogen stellen. Ik vind het overigens wel sterk dat zij beschrijft dat docenten en lerenden verschillende wensen en verwachtingen kunnen hebben ten aanzien van te gebruiken applicaties. En dat maakt de acceptatie van ELO’s en applicaties als Facebook ook tot een behoorlijke uitdaging.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie