Paulus Veltman mocht de afsluitende keynote van e-learning en sociale media in de zorg verzorgen. Hij hield de zaal op een heldere en concrete manier zeven keuzes voor ten aanzien van het effectief inzetten van sociale media.
- Negeren of luisteren?
Je kunt het niet negeren. Wat je ook doet, ze praten toch over je. Zie uitgekotst.nl of huldehulde.nl
Van zo'n beetje elke beroepsgroep bestaan beoordelingssystemen. Ook van de zorg. Zie zorgkaart.nl Veltman liet verschillende goede en minder geslaagde voorbeelden zien van hoe organisaties omgaan met sociale media. Via socialmediacheck.nl kun je checken wat er over jouw verteld wordt. Via betaalde applicaties kun je ook conversaties via sociale media opslaan. - Middel of doel?
Al dat gezeur over aantallen Twittervolgers leiden af van de doelen die je eigenlijk wilt bereiken. Via www.socialmediamonitorzorg.nl zie je in welke mate sociale media in de zorg worden gebruikt. Maar dat zegt nog niets overbde aard van het gebruik. Je moet je doel niet uit het oog verliezen. Kies een moment waarop je sociale media gaat inzetten, en kijk wat het effect ervan is. Meet wat werkt - Evolutie of revolutie?
Niet alles hoeft 'om'. Sluit aan bij wat je al doet. Als je een goede website hebt, kun je daar al bij aansluiten met sociale media. Maak je website socialer, en doe wat meer met multimedia. Dat zegt zo veel meer. - Regelen of vrijlaten?
Pas op dat je niet in een regelkramp schiet. Je moet je niet focussen op incidenten. Veel is al geregeld in bestaande wet- en regelgeving. Wat overblijft zijn tips op het gebied van 'gebruik je gezonde verstand'. Activeer mensen, formuleer positief: jij kunt het ook. Geef medewerkers vertrouwen. Adidas heeft daar onlangs een goed voorbeeld van gegeven. - Zenden of meepraten?
Twitter-spreekuren zijn een goede manier van de dialoog aangaan. Of interacties op Facebook over werken bij het VUMC. - Mijn platform of het jouwe?
Als je een platform start, betekent dat niet dat mensen naar jou toekomen. Communities hebben boegbeelden nodig, en moeten groeien. Het heeft weinig zin om een community te starten, en daar belangstellenden bij te zoeken. Initiatieven kunnen vaak beter offline starten, en daar een online community bij oprichten. Een voorbeeld is Parkinson.net. Stop niet veel geld in een community, waarvan je niet weet of er belangstelling voor is. - Moet je afwachten of iets gaan doen?
Er gaat altijd wel eens wat mis. Durf te experimenteren. Daar horen bloopers bij. CureTogether is bijvoorbeeld als experiment gestart, en nu kun je er mee analyseren welke behandelingen werken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie