De blogpost Social Media in Learning and Social Learning are just not the same thing staat al langere tijd in mijn Read it Later-lijst. Sumeet Moghe stelt hierin dat het gebruik van sociale media binnen leersituaties nog niet betekent dat sprake is van 'social learning'. Dat ligt natuurlijk voor de hand. Applicaties op zich bepalen nog niet hoe zij worden gebruikt (hun 'affordances' beïnvloeden wel het gebruik).
Volgens Moghe draait social learning vooral om menselijke interactie. Volgens hem heeft deze vorm van leren vier kenmerken:
- Democratisch. Individuen bepalen zelf wat zij willen leren, en hoe zij onderling willen samenwerken. Er is geen sprake van een hierarchie (maar van een 'wirearchy').
- Autonoom. Niet beheerst door een facilitator. Dat betekent dat een begeleider niet verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de interactie.
- Ingebed. Leren is geen separate activiteit, maar maakt deel uit van de context van het werk (bij corporate learning).
- Ontwikkelend. Er is geen sprake van een voorgedefinieerde structuur. De structuur ontwikkelt zich op basis van natuurlijk verlopende -intensieve- interacties.
Als je deze afbakening volgt, dan is social learning een op meerdere aspecten zeer informele vorm van leren. Meestal wordt social learning omschreven als een vorm van leren waarin een groep lerenden samen aan een betekenisvolle leertaak werken. Die taak kan door een opleider omschreven zijn, of door de groep zelf. Er kan sprake zijn van werkplekleren, maar leren kan ook in een aparte leeromgeving plaats vinden (bijvoorbeeld een opleiding).
Ik ben geneigd om 'social learning' als een breder begrip te definiëren. Maar het staat m.i. inderdaad als een paal boven water dat het gebruiken van sociale media alleen, onvoldoende is om van social learning te spreken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie