Sociale media maken de klas ‘plat’ (#in)

Andrew Marcinek beschrijft hoe sociale media de 'klas platter' kunnen maken (denk aan het boek van Thomas Friedman, The World is Flat). Dankzij nieuwe technologie worden bij drie scholen in de VS de muren van het instituut doorbroken. Leerlingen van deze scholen werken online met elkaar samen:

The class is designed to teach Web 2.0 skills, digital citizenship, personal network building, and social media responsibility and practice. The students in all three of these classes have never met in person; however, they have all connected via Skype and their class blogs. They have also had many professionals come and speak to them via Skype. This type of learning is limitless and allows students to broaden their scope of the world.


Leerlingen bloggen elke week over onderwerpen als het ontwerp van een persoonlijke leeromgeving of het vergroten van het bezoek aan je blog. Zij lezen elkaars weblogs en geven commentaar. Leerlingen van verschillende scholen met gezamenlijke interesses zijn op deze manier met elkaar verbonden, schrijft Marcinek.

Is technologie hier doel op zich geworden? Bepaald niet. Want door op deze manier gebruik te maken van sociale media, ontwikkelen leerlingen wel degelijk bekwaamheden die in de huidige samenleving belangrijk zijn. Bijvoorbeeld communiceren zonder de ander fysiek te ontmoeten. Of creatieve ideeën op een verantwoordelijke manier uiten. Leerlingen leren ook kritisch lezen en denken.


This type of learning is allowing students to create learning communities in which they have the ability to share common interests. Students must learn not only to be an effective communicator, but an efficient, responsible one. This class is accomplishing both. samen.

De leerlingen leren op deze manier dat je sociale media ook voor andere doeleinden kunt gebruiken, dan alleen voor je plezier. Bovendien leren zij ook na schooltijd.

Marcinek gaat ook in op de rol van de onderwijsgevende. Heel vaak wordt in dit kader benadrukt dat diens rol vooral een begeleidende is. In deze bijdrage is deze rol ook duidelijk een instruerende: de leerlingen weten bij de start immers weinig van het verantwoordelijk gebruik van sociale media. De docenten


are providing them (de leerlingen, WR) with the essential skills of what it means to be a digital citizen. They are teaching responsible use of social media and removing the taboo from Facebook and Twitter. These tools can open many doors and provide opportunities for students if used in a responsible manner. (…) The fact that some schools simply block these tools and never teach responsible use is like placing locks on a fence surrounding a pool but neglecting to teach kids how to swim.

Andrew Marcinek illustreert hoe eenvoudig, maar betekenisvol je sociale media binnen het onderwijs kunt inzetten. Het enige dat je nodig hebt, zijn enthousiaste en creatieve docenten die inzien hoe je 'digitale geletterdheid' een plaats binnen het curriculum kunt geven door er vooral samen met anderen gebruik van te maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Beste Wilfred,
    Ik ben je gaan volgen naar aanleiding van je bijdrage aan de paneldiscussie op Competent City over de rol van social media in het onderwijs.
    Wat me verbaast, is het contrast tussen de positieve verhalen over de mogelijkheden van social media binnen onderwijs en het beperkte aantal voorbeelden van leermiddelen dat ik kan vinden. Ik kan natuurlijk niet goed zoeken, en wellicht wil je me de weg wijzen…
    Welke personen / sites / discussiegroepen … moet ik in verband met social media zeker volgen?
    Waar kan ik voorbeelden vinden van leermiddelen met social media?
    Met vriendelijke groet,
    Peter van Loon
    projectmanager leermiddelen ontwikkelen

  2. @Peter van Loon: het daadwerkelijke gebruik blijft inderdaad achter bij de potentie. Maar we moeten het ook niet al te duister inzien. Ik heb zeer regelmatig geschreven over pilots en toepassingen. Scan maar eens de bijdragen onder http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/didactisch_gebruik_technologie/
    Wat betreft personen: via http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/blogroll.html vind je het overzicht van de bloggers die ik volg. In de categorie Nederlandse Edubloggers vind je o.a. personen die in ons land bloggen over sociale media. Check ook de map hoogste prioriteit. Op LinkedIn zijn ook diverse groepen. Via mijn profiel vind je diversen (onderaan): http://nl.linkedin.com/in/wrubens

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *