Sociale media in het onderwijs blokkeren kan averechts werken (#in)

Mashable vat samen waarom het onderwijs aandacht zou moeten besteden aan en gebruik zou moeten maken van sociale media:

  1. Sociale media zijn blijvertjes. De discussie over het toestaan van sociale media, hadden we vijftien jaar geleden ook. Toen was het internet zelf onderwerp van gesprek. Blokkeren kan zelfs averechts werken, concludeert de auteur:

    When schools have tried to ban social media, now an integral part of a young person’s life, they’ve had negative results. Schools in Britain that tried to “lock down” their Internet access, for instance, found that “as well as taking up time and detracting from learning, it did not encourage the pupils to take responsibility for their actions.”

    Het is een strijd die je niet kunt winnen.

  2. Sociale media kunnen stimulerend werken en zorgen voor een grotere betrokkenheid. En als leerlingen betrokken zijn, leren ze beter.
  3. Er zijn gratis en veilige sociale media beschikbaar.
  4. Door sociale media voor leerdoelen in te zetten (ook buiten de les), kun je de leertijd verlengen. Daardoor zijn lerenden niet alleen 'zinvol' met sociale media bezig, maar worden de leerresultaten ook beter. Nota bene: wat een volwassene "trash" noemt, kan m.i. voor jongeren betekenis hebben. Het is vaak normatief.
  5. Het gebruik van sociale media kan samenwerking bevorderen, in plaats van kliekvorming. En leren samenwerken is belangrijk, later binnen arbeidsorganisaties.
  6. De mobiele telefoon is niet langer de vijand van het onderwijs, maar kan worden gebruikt. Citaat:

    The cell phone is a parent-sponsored, parent-funded communication channel, and schools need to wrap their mind around it to reach and engage the kids,” Meinhardt says.

    Denk aan het sms-en van afwezige leerlingen. (Dit argument staat uiteraard los van sociale media).

Ja, schrijft de auteur, er zijn risico's verbonden aan het gebruik van sociale media. De baten van sociale media zijn evenwel groter. En offline zijn er ook risico's.

Dat klopt, zal menig docent erkennen, en er tevens aan toevoegen dat het gebruik van sociale media zorgt voor extra risico.

Toch ben ik het eens met de strekking van deze bijdrage. Als jongeren afleiding zoeken, vinden ze afleiding. Door sociale media te blokkeren, leren jongeren deze toepassingen ook niet op een goede manier te gebruiken. Je verbiedt jongeren ook niet om in de pauze met elkaar te kletsen. Uiteraard betekent dit niet dat je leerlingen altijd moet toestaan om sociale media te gebruiken. Er zijn immers zat jongeren die hun 'sociale netwerk-driften' niet kunnen beheersen. Zij zullen eerst moeten leren die verantwoordelijkheid te dragen. Dat kan alleen als we dit vraagstuk pedagogisch benaderen. En dat lukt niet met verboden en blokkades. Benader liever wat ze er wel mee mogen (en wanneer), en voer de dialoog.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *