Sociale media combineren met elektronische leeromgevingen? (#in)

Willen studenten sociale media die zij privé en voor zelfgeorganiseerd leren gebruiken integreren met de elektronische leeromgeving van de onderwijsinstelling? De ontwikkelaars van de applicatie Mixable beantwoorden deze vraag met een overduidelijk 'ja'.

Zij hebben geconstateerd dat veel conversaties over het onderwijs plaats vinden via sociale media zoals Facebook en Twitter. De mobiele applicatie Mixable (ook te gebruiken via de iPhone, Android, Blackberry en iPad) stelt studenten in staat om artefacten, die zij geplaatst hebben op platforms zoals Facebook, YouTube, Twitter en Dropbox, te publiceren binnen cursussen en groepen. Daarbij gaat het met name om zogenaamde short-form content zoals bookmarks, vragen en korte berichten. Maar ook om podcasts of videocasts. Uitgangspunt is overigens dat je Mixable gebruikt en per bijdrage ervoor kunt kiezen of je de bijdrage ook wilt plaatsen op, bijvoorbeeld, Twitter. Documenten, video's en dergelijke worden niet binnen Mixable opgeslagen, maar in Dropbox of Youtube.

Opvallend is dat medewerkers rapportages kunnen krijgen van deze activiteiten, die zij vervolgens kunnen relateren aan 'formele' studentinformatie (zoals cijfers).
De initiatiefnemers concluderen:

Mixable attempts to provide a simple way to connect students in the same class or learning community by moving the conversation to places where students already live virtually — mobile devices and Facebook or Twitter. In addition, the technology begins to provide a framework where faculty can develop new pedagogical approaches that take advantage of mobile and open technologies, while still gathering analytics and preserving student privacy.

In feite mixt deze toepassing sociale media niet met de elektronische leeromgeving. Zij passen sociale media toe binnen elektronische leeromgevingen en laten de lerende de keuze of men de conversaties ook wil delen via de sociale media die zij privé gebruiken. Een slimme keuze, aangezien veel studenten privé en studie graag gescheiden willen houden (ook al spoort dit gegeven niet met de reeds genoemde veronderstelling van de ontwikkelaars).

Bij het gebruik van de rapportagefunctionaliteit heb ik nog wat vragen. Leidt dit niet tot het formaliseren van conversaties? Worden lerenden niet erg terughoudend bij het plaatsen van short-form content? Hoe gebruiken medewerkers deze data nu daadwerkelijk (en met welk doel)? Ondergraaft deze mogelijkheid niet juist de potentie van het gebruik van sociale media binnen leersituaties?
Mixable is overigens pas recent in gebruik bij 21 cursussen van de Pudue University (bij zo'n 1300 studenten). De toekomst zal dus waarschijnlijk antwoord geven op deze vragen.

Binnen de Open Universiteit zijn we overigens ook met dit thema bezig. Maar daarover meer op een later moment.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *