De editie van Innovate van deze maand bevat een artikel waarin Ulises Mejias beschrijft hoe social software gebruikt kan worden om onderwijs over social software vorm te geven (vanuit een constructivistisch perspectief).
Mejias noemt deze benadering van leren ´distributed research´, waarbij studenten onder meer praktische onderzoeksvaardigheden leren. Mejias heeft een weblog, de social bookmark tool del.icio.us, een RSS aggregator en een wiki gebruikt binnen de cursus waar 13 studenten aan deel hebben genomen. In het artikel -je moet inloggen om het te kunnen lezen- gaat de auteur uitvoerig in op hoe deze social software is ingezet. De individuele weblogs waren bijvoorbeeld bedoeld voor reflectie.
Of course, this activity also was intended to expose students to issues of identity, writing style, posting frequency, community formation, and the like that accompany the use of blogs.
Ulises Mejias blikt verder terug op de ervaringen en geeft aan wat hij een volgende keer anders zou doen. Hij is daarbij positief gestemd:
In conclusion, while the size of the class does not represent a large enough sample to make generalizations, I do believe based on my experience teaching this course that social software can be used to create effective distributed research communities. I also feel that a similar design can be used to teach classes in different subject matters. Most importantly, I think the application of social software in this manner supports a constructivist pedagogy where students feel empowered to take charge of their own learning.
Een leuk artikel om te lezen. Maar ik realiseer me wel dat deze groep studenten geen doorsnee groep is. Zij volgen een vak over social software en zijn daarom waarschijnlijk erg gemotiveerd om er ook zelf mee aan de slag te gaan.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie