Via Jane’s E-Learning Pick of the Day maak ik net kennis met het nog niet officieel gepubliceerde artikel Wikis, blogs and podcasts: a new generation of Web-based tools for virtual collaborative clinical practice and education. Drie Britse auteurs gaan hierbij in op de mogelijkheden van social software voor het medisch onderwijs. Ik vind dat bijzonder omdat het medisch onderwijs vaak geen ‘early adopter’ is van nieuwe technologie (mobile learning wellicht uitgezonderd).
Het artikel beschrijft de mogelijkheden van wiki’s, weblogs en podcasts voor het onderwijs. De auteurs bespreken voordelen, nadelen en ‘remedies’ voor deze nadelen. Ze kijken hierbij ook specififiek naar het medisch onderwijs.
De auteurs roemen bijvoorbeeld openheid en gebruikersgemak, en geven tevens aan dat deze op zich positieve eigenschappen van social software ook ten koste kunnen gaan van betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de informatie. Maar hier is wel wat aan te doen, zo geven zij aan:
While arguably, the very process of collaboration leads to a Darwinian type ‘survival of the fittest’ content within a Web page, the veracity of these resources can be assured through careful monitoring, moderation, and operation of the collaborationware in a closed and secure digital environment.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie