Social software als leeromgeving

Vandaag heb ik een workshop bij Topos verzorgd (de vereniging van afgestudeerde onderwijskundigen van de Universiteit Twente). De sessie ging over social software als leeromgeving. Ik ben met name stil blijven staan bij de didactische argumenten van verschillende vormen van social software. Het was een diverse groep. De ene helft wist bijvoorbeeld wat RSS is, de andere helft niet. Je loopt dan altijd het risico om voor de ene helft te snel te gaan, en de andere bekende kost te serveren. Het valt me ook altijd op dat je enerzijds niet te lang stil wilt en moet staan bij tools, maar dat je er anderzijds niet aan ontkomt omdat aanwezigen zich er anders geen voorstelling van kunnen maken (of maar moeizaam).

Helaas kon ik niet online gaan om voorbeelden te laten zien. Ondanks dat ik het MAC-adres van mijn draadloze netwerkkaart had doorgegeven, lukte het niet om online te gaan. Mijn presentatie staat natuurlijk online.
. Ik zal op een later moment bloggen over de andere bijdragen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. De afgelopen 2 jaar heb ik de deeltijd PABO gedaan. Ik moet zeggen dat de inzet van ICT in het leren niet aanbod i gekomen. Er zou 1 bijeenkomst zijn, maar die kon niet doorgaan. Ik vind het vreemd dat ict en dus ook web2.0 nog niet is doorgedrongen tot opleidingen die te maken hebben met het leren. En dat je dus leert hoe je dat moet inzetten.

  2. Dat er aandacht aan ICT binnen het onderwijs wordt besteed op de PABO’s en Lerarenopleidingen is overigens geen garantie dat deze ook binnen het onderwijs gebruikt gaan worden.
    Ik heb een hoop studenten van de PABO gezien die aandacht aan ICT hebben moeten besteden, maar hier uiteindelijk weinig of niets mee gedaan hebben (natuurlijk erg gegeneraliseerd).
    Zelf heb ik het idee dat dit pas zal veranderen als de opleidingen ook hun studenten zelf meer met behulp van ICT en social software gaan opleiden ipv er alleen een paar bijeenkomsten aan te besteden.
    Ook denk ik dat het bij veel scholen nog ontbreekt aan een visie over het gebruik van ICT waar nieuwe docenten op aan kunnen sluiten. Ik heb al veel voorbeelden gezien van individuele docenten die ICT binnen hun onderwijs toepassen, maar nog maar weinig scholen en opleidingen die dit opleidingsbreed doen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *