Social software verbindt instellingen en ‘slimme menigten’

Using Social Networking Tools to Engage the Wisdom of Teachers stelt dat het onderwijs nog steeds onvoldoende inspeelt op de collaborative nature of learning and literacy?, en lerenden onvoldoende stimuleert gebruik te maken technologieën die zich richten op samenwerking. Natuurlijk, schrijven de auteurs, hebben veranderingen plaats gevonden die in de richting gaan van meer samenwerkend leren (zoals peer review), maar


there remain major social, interpersonal, and technological obstacles to acknowledging or valuing collaborative work in academic settings.

Beloningssystemen en de wijze van beoordelen zijn binnen het onderwijs bijvoorbeeld nog steeds sterk gericht op het individu. Nee, voor daadwerkelijk samenwerkend leren moet je op internet zijn. Dankzij social software vindt kenniscreatie via interactie plaats in netwerken en gemeenschappen. De auteurs beschrijven verschillende voorbeelden van co-creatie.


Outside the realm of academia, social networking is providing the glue to hold collaborative creation processes together.

Om die reden vinden de auteurs dat lerenden gestimuleerd zouden moeten worden om te participeren in sociale netwerken. Maar tegelijkertijd pleiten zij er toch ook voor social network services binnen het onderwijs in te zetten. Op basis van eigen ervaringen en analyses stellen zij dat samenwerkend leren hierdoor een impuls kan krijgen. Zij concluderen onder meer


These tools change the dynamics of composing in the classroom by providing students with an audience that expands beyond just the instructor.

Een sterk punt van dit vlot geschreven artikel is dat het geschreven is vanuit de dagelijkse praktijk van twee docenten. Verder bevat de bijdrage veel voorbeelden. Enerzijds van de manier waarop kennisconstructie via wisdom of crowds-mechanismen plaats kan vinden (buiten instituten om). Anderzijds van het gebruik van social software ten behoeve van samenwerkend leren, binnen een onderwijsinstelling.

De auteurs sluiten daarbij niet hun ogen voor kanttekeningen die bij samenwerkend leren geplaatst kunnen worden. Maar zij stellen terecht dat samenwerken en gezamenlijk kennis creëren onderdeel uit maken van de competenties van de 21ste eeuw. Alleen al daarom zou het onderwijs daar ruimte voor moeten maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *