Social software, spreadability en de gevolgen voor het onderwijs

Daniel Thomas Hickey probeert met twee co-auteurs in If It Doesn't Spread, It's Current Educational Practice de opvattingen van Henry Jenkins over spreadability toe te passen op de onderwijspraktijk. Jenkins bekritiseert opvattingen over hoe berichten zich als een virus door media zouden verspreiden. Vaak worden 'consumenten' daarbij als passieve 'dragers' voorgesteld. Binnen een participatieve cultuur worden berichten volgens Jenkins echter ook gemuteerd, en is de werkelijkheid een stuk complexer.

Hickey cs stellen onder meer dat bij ontwikkeling van leermaterialen van oudsher sprake is van een proces van filteren (door experts), en daarna publiceren. Dankzij social software kan dit proces worden omgekeerd: eerst publiceren, daarna filteren. Volgens de auteurs kan deze manier van werken leiden tot een fundamentele transformatie in de manier


we identify, refine, and share worthwhile curricular practices. We believe that such an approach can accommodate learning needs in a world where the feasibility and usefulness of learning a core body of content is decreasing.


Hickey cs bekritiseren ook de benadering waarbij uitgegaan wordt van onderwijs ontwerpen – implementeren. Zij pleiten voor een benadering die kunt omschrijven als: onderwijs ontwerp – discours over het ontwerp – bewerken – toepassen. Daarbij spelen zowel onderwijsgevenden als leerlingen een actieve rol.

De opvattingen van Hickey cs passen m.i. goed bij meer sociaal-constructivistische onderwijsopvattingen en concepten als 'connectivisme'. Wel vraag ik me af of we niet in een overgangsfase zitten naar die participatieve cultuur toe. We beschikken over de technologieën om deze manier van werken mogelijk te maken, maar nog niet over de bijbehorende organisatie (processen, cultuur). Daarbij wil ik wel opmerken dat relatief gezien nog betrekkelijk weinig onderwijsgevenden zich die participatieve cultuur eigen hebben gemaakt. Maar absoluut gezien gaat het mondiaal wel om een behoorlijk grote groep.

Met dank aan Justine Pardoen voor de tip.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *