Social software binnen het onderwijs

Ed Berger is een docent aan de universiteit van Virginia die social software op een zinvolle manier binnen zijn onderwijs weet te integreren. Berger gebruikt daarbij met name weblogs en podcasts. UVa professor pioneers Web 2.0 in classroom geeft een goed beeld van de wijze waarop Berger dit doet. Het artikel bevat ook een podcast waarin Berger een bepaald mathematisch probleem  uitlegt. Of eigenlijk is het een videocast, want Berger gebruikt een whiteboard, in combinatie met uitleg. Het gaat om een realistisch probleem waarbij hij bewust in de oplossing fouten inbouwt.


“As such, I make two mistakes in the solution which I take the time to correct. I guess there’s a lesson here: making mistakes is not a problem, not catching those mistakes is where the trouble starts.”

Berger laat studenten via een wedstrijd podcasts maken over realistische problemen op zijn vakgebied. Verder ontsluit hij veel leerstof -inclusief filmpjes van zijn hoorcolleges- via een besloten weblog. Dit gaat overigens niet ten koste van deelname aan zijn colleges, zo blijkt uit dit artikel. Web 2.0-technologieën fungeren in feite als change agent van het onderwijs, zo wordt gesteld.

Het artikel geeft ook aan dat er veel belangstelling is voor het gebruik van social software binnen het onderwijs, maar dat nog weinig evaluatief onderzoek is gedaan op dit gebied. Berger heeft met een aantal collega’s een half miljoen aan innovatiegeld gekregen dat onder meer wordt gebruikt voor evaluatieonderzoek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *