Organisaties beginnen langszamerhand de voordelen voor leerdoeleinden te ontdekken van sociale netwerken, schrijft Mark Sylvester in Learning Opportunities Embedded in Social Networking.
Volgens Sylvester bieden sociale netwerken medewerkers de gelegenheid om met tal van mensen te communiceren, ook van buiten de organisatie. Volgens hem impliceert dit echter niet automatisch dat medewerkers betrokken zijn in een leerproces. Veel organisaties hebben daarom de behoefte om de sterke kanten van sociale netwerken te benutten, zonder volledig open netwerken te willen gebruiken. Dit leidt tot de behoefte aan organisatiespecifieke sociale netwerken.
Volgens de auteur zijn profielschetsen bij deze 'maatwerk-netwerken' erg belangrijk. In het artikel beschrijft hij belangrijke elementen van zo'n profielschets. Verder benadrukt hij terecht dat interactie in een dergelijk netwerk pas slaagt als sprake is van een omgeving waarin sprake is van vertrouwen en integriteit. Een beveiligde koppeling met bestaande systemen vindt hij ook belangrijk. En om dit te realiseren is nauwe samenwerking met de ICT-afdeling belangrijk. Iets wat in de praktijk niet altijd gebeurt.
Sylvester onderstreept verder het belang van social networking services voor informeel leren. Hij geeft daarbij het voorbeeld van Elliot Masie's Learning Town, waaraan opleidingsprofessionals van verschillende organisaties deelnemen.
Ik heb zelf het idee dat Sylvester op twee gedachten hinkt. Enerzijds is hij terughoudend als het gaat om 'open sociale netwerken' voor leerdoeleinden. Anderzijds vindt hij deze netwerken zin vol voor informeel leren. Maar misschien ligt daarin tevens de 'oplossing': gebruik social networking services als faciliteit voor leren op eigen initiatief, en leermanagementsystemen voor cursussen en trainingen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie